Monday, February 06, 2006

Uformell byggeboom

Etter at kommunismen falt og folk kunne flytte som de ville her i landet, har det vært en strøm av mennesker som kommer flyttende fra nord-albania hit til Tirana, noe som naturligvis har ført til en veritabel bygge-boom: Byens folkemengde var på ca 200 000 i 1990, mens den idag estimeres til ca. 750 000.
Og albanerne bryr seg ikke nødvendigvis om å ordne de formelle sidene av en sak før de setter igang, så å søke om byggetillatelse eller å kjøpe tomt, har vært noe de i liten grad har tatt seg tid til. Resultatet er det albanerne kaller "Informal areas" i utkanten av de større byene, der husene er satt opp hulter til bulter, og der man forsyner seg av vann og strøm illegalt direkte fra nettet. Etter noen år begynte kommunene å sørge for kloakk og skoler - jeg gikk forbi en barneskole med 5000 elever! Avisa forteller at det idag er ca. 220 000 illegalt oppførte "objekter" (antar at de da tar med påbygg og lignende til allerede eksisterende bygg også, da). Det betyr at dersom det i snitt bor 4 albanere pr. bygg, så bor nesten 1/3 av landets befolkning i disse områdene.

Og nå vil jordeierne ha tilbake jorda si! Eller i det minste selge til dagens markedspris med kompensasjon for disse 15 årene i tillegg. Mens husbyggerne ikke vil betale noenting. Jeg tipper det går mot et kompromiss, men uansett: Jeg får et slags merkelig Deja vu når jeg tenker på de siste åras tomtefeste-diskusjoner i Norge..



Legg spesielt merke til sikkerheten på arbeidsplassen!

1 comment:

Unknown said...

Guri, så spennende med en blogg fra Albania! Og jeg som trodde at jeg var eksotisk som skriver blogg fra Lisboa i Portugal.

Jeg gleder meg til å lese mer.