Thursday, February 09, 2006

Italienske halspastiller

Forkjølelsen fra forrige uke gir seg ikke, så jeg tok meg en tur på apoteket for å få noen skikkelig effektive halspastiller.

..og jeg skal si de var effektive: Tunga dovnet øyeblikkelig bort, og halsen bare forsvant. Såntnoe får vi ikke i Norge tenkte jeg, og tok en til.. og enda en..

utpå natta fikk jeg ikke sove på grunn av hostinga, så jeg tok nok en halspastill, jeg..

Neste morgen hadde jeg feber og dundrende hodepine i tillegg til halsvondten, så jeg ringte jobben og sa ifra at jeg ble hjemme.

Dagen etter det, bestemte jeg meg for å gå på jobb, siden jeg følte meg litt friskere. Da jeg kom på jobb, fant jeg ut at jeg skulle sjekke på internett hva det effektive stoffet i de halspastillene egentlig bestod av.

Jeg finner bare munnskylle-varianten, men stoffet: benzydamine er det samme. Det brukes til følgende:

"Benzydamine liquid is used to relieve the pain and inflammation associated with a sore throat or with mouth sores caused by radiation therapy."

Joa - ser seriøst ut dette her, men når man leser om bivirkningene: "Local numbness", "headache", "Throat irritation" and "cough", så tror jeg jammen meg vi får forklaringen på hvorfor jeg følte meg så dårlig etter å ha brukt dem. Og hvorfor stoffet ikke er i bruk i Norge.

Jeg er tilbake på gode gamle Repsils, jeg!

2 comments:

Unknown said...

Så du har egentlig blitt strålebehandlet i pilleform?

:-D

(Her i heimen lo vi så vi skrek da vi leste posten din.)

Anne Abelsæth said...

Øy!
Her holder jeg på å dø av feilmedisinering, og dere ler!

Gå'kke an!