Friday, February 24, 2006

Jakten på det gjenkjennbare?


Noe av det aller første som slo meg da jeg kom til Tirana, var at det ikke var en kjent butikkjede å se - ei heller en eneste vestlig fastfood-sjappe. Det må da være eneste hovedstaden i Europa uten macDonalds?

Ikke det at det er så viktig - jeg spiser lite junk uansett, og butikker som ikke er kjedebutikker er ofte mer interessante enn kjedene, men jeg lot meg likevel fascinere over mangelen på slike ting.
Helt til plutselig en dag jeg så en Lidl-pose. og ikke bare én! Halve Tirana går rundt med Lidl-poser. Og det er jo uventet: Det kan da umulig være noe å tjene for en ekstrem lavprisbutikk i et enda mer ekstremt lavpris-land.

Mysteriet løste seg en dag hos slakteren. Jeg fikk lammekjøttet mitt i en Lidl-pose. Og litt seinere fikk jeg den nye buksa jeg kjøpte i en lidl-pose..

Siste par månedene har vi forresten fått både en benetton- og en mango-butikk her, så byen blir vestligere etterhvert.

Og hva skal man med MacDonals når man Har følgende:


6 comments:

VamPus said...

Jeg tror jammen jeg linker deg opp jeg, - dette var jo både interessant og gøyalt å lese!

Tine said...

Tøff blogg.

Jeg bor i Taiwan, det er lost for all vestlig tankegang, og alt er på sett og vis lov. Her nede har vi foreksempel "Mos Burger" som er en kopi av mcdonalds, bortsett fra at det er risbrød og ikke vanlig brød... Uansett, jeg har en følelse av at Albania er noe av den samme greia?

Anonymous said...

Post gjerne utdrag fra albanske media(oversatt, spesielt papirutgavene) det hadde vært intessant med vinkler fra Albania og ut.

Anonymous said...

Enig med Marius, men det er interessant lesing sånn det er også. :)

Anne Abelsæth said...

Hyggelige kommentarer!
Men jeg er ikke sikker på om jeg gidder å poste utdrag fra media: Den daglige engelske avisen er egentlig gudsjammerlig kjedelig, og skrevet i et nesten uforståelig engelsk. Og de skriver kun om innenrikspolitikk og litt om balkan generelt.

(men den er kilde til mange av artiklene mine her, da..)

Anonymous said...

Hei. Hvem gaar paa Bar Oslo?
Norske bistandsfolk el lign?

Hilsen Torkild.