Tuesday, October 03, 2006

Forurensningen i Tirana

Ifølge miljøvernministeren har forurensningen i Tirana gått ned med 20% det siste året. Jeg lurte naturligvis på hvordan de hadde fått til det. Jo! Lastebilsjåførene hadde begynt å følge opp påleggene de hadde fått - for eksempel hadde de begynt å vaske hjulene på lastebilene sine, noe som forårsaker mye mindre støv.

Sorry - jeg tror ikke det er så enkelt å bli kvitt forurensninga.

Rett før jeg flyttet til Albania, googlet jeg for å finne ut mest mulig om landet, og jeg fant en artikkel som het "Welcome to Tirana - the pollution capital of Europe" hvor de hadde skrevet om hvor forurenset Tirana er. Løsningen DE foreslo var "Ban all stolen cars from the streets", ettersom Albania er kjent for sin import av biler som stjeles fra resten av Europa. Men dette ville naturligvis bare gjort vondt verre: Det er nye luksusbiler som stjeles og importeres. Den andre typen bilimport er mye verre: Byen er full av 70-talls mercedeser importert fra Tyskland fordi de ikke fyller opp forurensningskravene i EU.

3 comments:

FR said...

Kom via noen omveier inn på denne bloggen. Interessant dette med forurensingen.

Har du noen tips til noen steder jeg kan lese mer om dette? Artikler?

Marianne said...

Kom inn på bloggen din via noen omveier jeg også. Veldig interessant å lese om Albania!

Var på dagstur til en by helt sør i landet som heter Saranda da jeg var på Korfu i 2000. Den byen var også full av gamle Mercedeser fra 70 tallet. Det fantes knapt andre bilmerker å se. Det var først i dag jeg fikk forklaringen på hvorfor det var så mange der, fra bloggen din. Morro!

Anonymous said...

Ser ut som om du ikke har mye peiling på hva du snakker om. Det er en del stjålne biler i albania men de blir færre siden regjeringen begynner å ta de fra folk. Når det gjelder gammle mercedese de kom inn i albania før den nye import-loven som kom i 2003 tror jeg som gjør gamle biler ulønsome å importere. Før det var det billig å importere gammle biler.Og siden gamle biler var billigere å kjøpe i utlandet kjøpte folk vannligvis de. Dessuten er det slik at i Tyrkia og kanskje brasil eller mexiko produseres fortst deler til gamle mercedeser som er billig. Det er nok flest mercedeser men ikke kunn mercedeser fra 70-tallet.Drar du til bygda i norge er det ikke mange nye biler å se heller. Hilsen Alban