Wednesday, October 04, 2006

Albansk helsevesen

Når man flytter til et nytt land, har man lett for å bli mye syk fordi bakterie- og basillfloraen er helt annerledes enn den du er vant til. Så også i Albania: Jeg er forkjølet for tredje gang på et år, og denne gangen har det vart i over to uker, så jeg lot meg til slutt overtale til å gå til legen. Det er mitt tredje møte med helsevesenet i Albania: Første var en kristen privatklinikk etter å ha pådratt meg salmonellainfeksjon i Eritrea, andre var en offentlig poliklinikk da jeg trengte legeattest fra 7 (!) spesialister for å få lov til å melde meg på kurs for å ta sertifikatet (nei! Ikke spør!), og igår hadde jeg altså time hos en gresk-ortodoks privatklinikk siden jeg ikke likte den kristne klinikken jeg var hos første gang. (Det ser ut til at alle ikke-offentlige helseinstitusjoner drives av religiøse grupper. Og ifølge kollegaen min vil man definitivt gå til privat-institusjon).

De startet med vanlig undersøkelse: blodtrykk, lyttet på pusten, stilte diverse spørsmål osv. Men ut over de vanlige forkjølelsessymptomene, fant ikke legen noe spesielt, så hun sendte meg til røntgenfotografering (for en forkjølelse!). Jeg ble fotografert på alle bauger og kanter, og deretter sendt til tannlegen bare for å sjekke at alt så greit ut. Deretter konkluderte legen min med at det kunne være noe galt med en av sinusene mine, men hun var ikke helt sikker, så hun ville sende meg til spesialist.
spesialisten gjennomgikk på nytt de vanlige rutinene: blodtrykk, spørsmål osv. men fant ut at sinusen så helt bra ut den. Han hadde likevel en liste med medisiner jeg skulle kjøpe, samt gode, gamle kjerringråd på veien.

Og en ting er kjerringrådene: "Spis C-vitaminer" og "ikke gå ut med vått hår" (Det er 30 grader ute!) osv. Men medisinene var mer interesante.. Spesielt en type som jeg
måtte ta om kvelden, fordi de ville gjøre meg trøtt.

Så igår kveld spiste jeg medisinen min, og.. følte jeg meg ikke litt bedre da jeg våknet til morraen idag? Joa! En dag til og jeg kommer til å være frisk som en fisk..

..helt til jeg googlet etter virkestoffene i medisinen min. Det er et antihistamin (mot allergi). Som om jeg ikke allerede spiser antihistaminer mot allergien min (nesten) daglig! Plutselig følte jeg meg ikke så frisk lenger likevel...

4 comments:

Anonymous said...

Hei
Jeg er innom bloggen din med jevne mellomrom, og siden det er så få som sender inn kommentarer, ville jeg bare legge igjen noen ord, slik at du forstår at den leses.

Bloggen din er interessant å lese, spesielt fordi det albanske samfunnet på mange måter virker som et samfunn fjernt fra vår effektive vestlige hverdag. Jeg leste artikkelen om Albanina i Times(?). Den var noe ensidig negativ spør du meg, og jeg synes dine små bilder fra dagliglivet I Tirana gir utrykk for at Albania, til tross for endel håpløse forhold, er mer sjarmerende enn det som kom frem i artikkelen.

Jeg ser frem til flere historier fra europas kanskje minst utviklede land..

mvh.
Byråkrat1

Einar said...

Slutter meg til Byråkrat1 sine lovord om bloggen: Rett ut fornøyelig å lese om dagligdagse viderverdigheter og kuriositeter i Albania. Det er jo sånne historier som er morsomme å lese, slike hvor man kan forsøke å forestille seg litt av hvordan det må være å faktisk bo der.

Men med all respekt(?) å melde, så tror jeg likevel at plassen til Europas minst utviklede land må gå til Moldova.

Anne Abelsæth said...

Veldig hyggelig av dere.

Artikkelen du referer til var i Sunday times, og jeg syntes den var helt forferdelig negativ.. Det er jo ikke sånn Albania er! (Men det viser seg at han journalisten har det med å skrive sånne ekstremt negative artikler)

Og Albania kommer bare på andre plass når det gjelder Europas minst utviklede land. Moldova vinner, ja. Det er eneste landet i Europa som stiller i samme klassen som de ekstremt fattige sub-sahara-landene (ihvertfall i følge boka jeg leser nå: The end of powerty av Jeff Sachs)

Anonymous said...

Jeg leser jeg også. Bare så du vet det.