Friday, December 01, 2006

Søppel

Albanerne må være de verste grisene i verden. De kaster fra seg søppelet hvor de enn måtte befinne seg: På gata, i naturen, i heisen - hvorsomhelst. Det er ganske ekkelt, og jeg har ofte lurt på hvorfor det er sånn. Kanskje det har noe å gjøre med at under kommunismen ble en fra hver familie utkommandert hver lørdag for å plukke søppel, gatene ble vasket med sånne vaskebiler tre ganger om dagen, og alle var forpliktet til å male huset de bodde i hvert tredje år. Med andre ord: Det kan aldri ha vært særlig møkkete her, og de visste at søppelet kom til å forsvinne.

Men en ting er søppel i Tiranas gater. En annen ting er i naturen: Da jeg var på helgeturen min til Skrapar forrige helg, hadde vi to eldre herrer (faren til venninnen min og hans kamerat) til å vise oss rundt. De fremstod som skikkelig naturelskere, og sa de gikk tur i skogen/fjellet minst tre ganger i uka..

..men da vi kom tilbake til bilen, og Partisani, som den ene het, skulle sette seg inn i bilen, oppdaget han søppelposen vår fra bilturen dagen før, og kastet den - ut i naturen!
Senere, da vi stod på broa og kikket ned i juvet til Albanias versjon av Grand Canyon mens vi spiste frukt, moret vi oss med å kaste epleskrottene ned i elva. Og min albanske venninne kastet et plastpose med søppel. Vi reagerte og sa "Du kan da ikke kaste sånt i naturen!" Hun bare så dumt på oss og kommenterte "Jammen - dere kastet jo søppel dere og"

De forstår rett og slett ikke problemet! Og jeg tror de har en egen evne til å overse søppelet i naturen.

No comments: