Tuesday, December 05, 2006

Adresse? hvilken adresse?

Prosjektet med å lage folkeregister blir stadig mer omfattende - for eksempel må man nødvendigvis ha et adressesystem for at det skal være noe mening med folkeregisteret, og adresser: det har vi jo ikke i Albania, så det må vi også lage.

Men Tirana nærmer seg vel snart en millionby (ved forrige overslag antok man at det bor ca. 750 000 her): Så hvordan finner man frem uten adresser?

Jo, man bare beskriver omgivelsene til bygningen man forholder seg til. Min gamle leilighet, for eksempel: "Ismael Qemalis gate, den høye bygninga overfor presidentens residens"

Kontoret vårt har hatt adressen "Donika Kastriotis gate, bygningen overfor OSCE-bygninga". Men nå har vi et problem: OSCE har flyttet til Sheratonhotellet, så vi har ikke lenger noen adresse.

Men det som er fascinerende, er hvordan postvesenet fungerer (eller ikke fungerer) i en by uten adresser. Til all privatpost og til det meste av firmapost, bruker vi postboksen til den norske ambassaden. Men til lokale ting - som for eksempel telefonregninger - ender vi som regel med å bruke "adressen" vår, og da vi flyttet kontoret for et år siden, meldte vi adresseforandring til televerket.

Da de etter en tid sperret telefonen vår, forstod vi at noe var galt, og tok kontakt, og jo: De sendte regningen til den gamle adressen. Og uansett vi hva vi gjorde for å melde adresseforandring, så klarte ikke televerket å forholde seg til det.

Så hva skjer da? Jo, postmannen vet at vi har flyttet, så han bringer regningene våre til vår nåværende bygning - uavhengig av hva som måtte stå på konvolutten. Utrolig, ikke sant?

Forresten: Bildet under er postkassen min hjemme min nåværende leilighet med adressen "Bak den store stadionen. Samme bygninga som restaurant Oqean". Eller: Det er jo ikke bare MIN postkasse - den er hele bygningens postkasse. En nisje i veggen..

 

2 comments:

B said...

Helt fantastisk :-D Jeg skulle jo liksom sende en liten Norgespakke til den utrolig trivelige familien vi møtte i Himare, men jeg ga opp tanken da jeg hørte om disse adresseproblemene.

Jeg må bare smile og le når jeg tenker på hvor vidunderlig sært det landet er...

:-) Plask (ops, nå begynner jeg visst å bombardere deg litt her)

Anne Abelsæth said...

Fordelen med Himare er at den landsbyen er så liten at alle kjenner alle. Tipper Norgespakken din kommer frem dersom du sender den til

Genc Albaniaburri
Himare
Albania

(Genc Albaniaburri er min private versjon av begrepet Ola Normann. Genc er innmari vanlig guttenavn, og burri betyr mann)