Thursday, January 19, 2006

Yippi! De har asfaltert!

Helt siden jeg kom hit har de drevet med veiarbeid i gata utenfor huset mitt. Det har vært en slagmark uten like, og hver gang det har regnet, har man vasset i gjørme til livet.. Og generelt har det vært én eller to veiarbeidere som har stått nedi en grøft med en spade, så fremdriften har ikke vært veldig imponerende.

Grunnen til at det har gått så langsomt er korrupsjon - eller heller korrupsjonsanklager. Statsminister Berisha mener at borgermester Rama har mottatt korrupsjonsmidler i anbudsrundene for arbeidet, og stoppet derfor hele prosjektet, og ikke bare dette prosjektet, men stort sett alle byggeprosjekter i hele Tirana. Rama likte ikke å bli kalt korrupt, så han dro til European Council (Hva er nå det på norsk?) i Strasbourgh og klaget sin nød. I disse dager er det kommet en delegasjon fra Strasbourgh for å megle mellom dem.

Men en ting er å stoppe arbeidet mens krangelen pågår. Det som er verre er at Berisha vil rive ned alt som er gjort til nå hvor det har vært mistanke om korrupsjon. For eksempel krysset der motorveien med det meste av trafikk til byen kommer inn. Rama har startet å bygge et digert kryss i flere plan, og allerede brukt mangfoldige millioner på det, og dette vil altså Berisha bare fjerne. Forstå dét, dere!


Men en ting har jeg ihvertfall lært etter disse månedene med gjørme: Når du skal fjerne den fra buksebeina dine, er det én ting du ikke må gjøre: Sende buksa i vaskemaskinen. Da blir det sittende for godt. Beste måten å få det vekk på, er å vente til det er tørt, og deretter bruke en stiv børste på det (Jeg bruker neglebørste - mest fordi det er eneste børsten leiligheten min var utstyrt med).



1 comment:

DUŠKA ALŽBĚTA said...

Jeg vil anbefale Le_ meridian-finansieringstjenester til enhver som har behov for økonomisk hjelp, og de vil holde deg oppdatert på høye kataloger for ytterligere behov. Nok en gang vil jeg rose deg selv og dine ansatte for ekstraordinær service og kundeservice, da dette er en stor ressurs for ditt selskap og en hyggelig opplevelse for kunder som meg selv. Ønsker deg lykke til for fremtiden.Le meridianfinansieringstjeneste er den beste måten å få et enkelt lån, her er det e-post..lfdsloans@lemeridianfds.com Eller snakk med Mr Benjamin On WhatsApp Via_ + 1-989-394-3740 Takk Du for at du hjelper meg med lån igjen i mitt hjerte, jeg er evig takknemlig.