Thursday, January 26, 2006

Kvalitet

Jeg har vært hjemme med forkjølelse i noen dager, og oppdaget en god og en dårlig ting med leiligheten min.

Den dårlige først: Mens jeg var syk, blåste det storm ute. Jeg satt krøllet opp i sofaen med pledd og papirlommetørklær, og hørte stormen ule utenfor. Utenfor? Nei, da jeg først la merke til det, hørtes det jo ut som at den kom fra trappeoppgangen. Jeg ble nysgjerrig og gikk for å sjekke, og idet jeg åpnet entredøren, oppdaget jeg at stormen forsvant. Eller ihvertfall gjorde ulinga det.
Jeg lukket døren igjen, og stormen gjenoppstod, og det var da jeg la merke til det: Stormen var faktisk mellom døra og dørkarmen min! Det var ikke antydning til tetningslister der!
Dette fikk meg til å tenke på det faktum at "jo, jeg har jo lagt merke til at soveromsgardinene blafrer i vinden - selv om vinduet er lukket", og "Yepp! Jeg kan se sola mellom vinduet og vinduskarmen". Snakker om kvalitetsbygg! Men det er kanskje ikke uventa: Folk nordfra flytter til Tirana i tusenvis, og de aller fleste av dem får seg jobb i byggebransjen, hvor det ikke er noen krav om utdannelse overhodet.

Men når jeg først var igang med å legge merke til status i leiligheten: Alt annet holder minst like dårlig kvalitet: Varmtvannsbeholderen under kjøkkenbenken er for liten til at det er mulig å ta oppvasken, gasskomfyren har to innstillinger: "ekstra varmt" og "enda varmere", dusjen er sånn deilig massasjedusj - bare det at dysene spyler så harde stråler at det gjør vondt. dvs dersom det overhodet er trykk nok til å bruke den. Skuffene i kommodene faller ut hvis du drar i dem, airconditionanlegget bråker som et uvær, men varmer ikke spesielt godt osv osv.

Og det verste er at dette gjelder ikke bare min leilighet. Da vi flytta inn i det nye kontoret viste det seg at: Det var kun ett telefonuttak, Airconditionen virka ikke, toalettet oversvømmet plutselig, vasken på kjøkkenet lakk, Sikringene tåler ikke to pcer og aircondition, Når det regner, regner det inn av vinduet, og dessuten stinker hele leiligheten kloakk når det er lavtrykk.


Den positive tingen jeg fant ut da jeg var syk, er at ikke bare kan man bytte språk fra fransk til engelsk på filmkanalene mine, men jeg har også ent ast på fjernkontrollen for å få info om når neste film begynner. Så nå har jeg ikke lenger ca. 500 tvkanaler hvor fire er på et forståelig språk, men 500 tvkanaler hvor nesten 20 er se-bare!

No comments: