Friday, March 28, 2008

Albansk gjestfrihet - nok en gang

Jeg hadde besøk av noen venner fra Norge i påska. Vi hadde lånt en større bil enn den jeg disponerer, og kjørte rundt i syd-Albania (ville heller reist nordover denne gangen - til det siste området i Albania som jeg ikke har vært i enda, men der er snø-kaoset totalt, og veiene stort sett vinterstengt).

Vi stoppet i sydenparadiset Sarande, og etter noen timer på utekafe i solsteiken bestemte vi oss for at vi ville ha grillet lam til lunsj. Jeg hadde en magafølelse om hvilken restaurant som var den rette for denne retten, så vi gikk dit. Utenfor restauranten var det en tavle med menyen på. Ingen mish gjinqi der, nei. Vi bestemte oss for å prøve et annet sted da kelneren kom ut og prøvde å få oss til å bli. Jeg sa på mitt stotrende albansk at vi ville ha grillet lam, om hun visste et sted hvor de hadde det på menyen. "S'ka problem!" sa kelneren "Vi ordner grillet lam til dere. Hvor mye vil dere ha? to kilo? tre kilo?". Jeg ba om "passe mye til fem mennesker", og vi gikk inn og satte oss mens betjeningen forsvant til nærmeste slakter for å kjøpe kjøtt.

Maten smakte glimrende, og da vi var klare til å rulle ut igjen av restauranten, insisterte de på å gi oss en halvliter med "verdens beste raki" på kjøpet.

Samme kvelden kom vi frem til neste stoppested: sydenparadiset Dhermi - mitt favorittsommersted. Vi var så vidt kommet ut av bilen da hotelleieren kommer strålende mot oss og skravler ivei om "..vaiza më champange ne mengjes..". Jeg gjorde tydeligvis meg selv legendarisk i fjor sommer da jeg og min kjære pleide å ha med champagne fra Tirana (det er ikke å oppdrive i den lille landsbyen) som vi leverte på naborestauranten og insisterte på å få den servert kald - med frokost - neste morgen (hotellrommet var ikke med frokost, så vi måtte bruke restauranten ved siden av). Det er vel bare i Albania man får en slik mottagelse et år etter!

Dhermi var glimrende: Totalt folketomt, naturligvis, men de hadde da middag til oss, og bunkersen vi malte i fjor var fremdeles nesten som vi forlot den. Neste morgen, da vi skulle sette nesen hjem igjen mot Tirana, kommer hotelleieren og legger ut om hvor hyggelig det var å ha oss som gjester og hvor mye han gledet seg til å se oss igjen - og om vi ikke ville ha en flaske av "verdens beste raki" på veien?

Mitt største problem når jeg forlater landet om noen måneder: Hva i huleste skal jeg gjøre med alle flaskene med "verdens beste raki"? (Jo, jeg liker raki, og drikker det gjerne, men forbruket blir aldri like stort som tilsiget.) Tror dere tollvesenet kommer til å tro det er flaskevann?)

2 comments:

Anonymous said...

Undrar om hotellet kommer ihåg tidigare besök för chamangens skull eller om det är personligeheten. Kanske en kombination.

Guri said...

Du kan sende den i pakker i posten til deg sjølv? Merk dei med "gift" så går det bra. Du kan sende til meg og forresten :D