Thursday, January 03, 2008

Det måtte skje før eller siden..

Da jeg flyttet til Albania for leeeeeenge siden, var det mange som var bekymret for meg. De syntes Albania hørtes skummelt ut, og enda skumlere ble det dersom de googlet landet: Det var mange nettsider der ute som ikke var oppdatert de siste 8-10 årene og som beskrev det anarkiet som oppstod etter pyramidespillskandalen i -97 med skuddveksling, bilkapringer og generell lovløshet. Jeg for min del hadde både forhørt meg litt rundt forbi, OG lest den eneste turistguiden som fantes (bradts guide) hvor det stod at Albania er et veldig trygt land å ferdes i. Den største faren er nok heller å knekke beina fordi man snubler i et hull i asfalten enn at man skulle oppleve noe kriminelt.

Og iløpet av de to årene er veiene også blitt betraktelig bedre. Det er nesten litt skuffende at veien mellom flyplassen og Tirana nå er av vanlig, europeisk standard, og ikke en mellomting mellom et vaskebrett og en skateboard-rampe. Og nesten alle gatene i Tirana sentrum har vært gravd opp og asfaltert igjen, i tillegg til at det tydeligvis ikke er like attraktivt for kreative kremmere å selge kumlokk som skrapjern lenger: Nesten alle kummene i gatene har faktisk lokk!

Så overraskelsen var ganske stor her en dag rett før jul: Vi skulle møtes hos noen amerikanske venner for å bake julebakst, og jeg og min kamerat tok en taxi dit. Mens jeg betalte gikk kameraten min ut av bilen, med ryggen først, og plutselig - i neste sekund var han ikke lenger å se. Heldigvis holdt han fremdeles i bildøra! Det viste seg nemlig at taxien hadde stoppet rett ved siden av en av de aller siste kummene i Tirana uten lokk.

Jeg hadde blitt ordentlig skuffet hvis dette ikke hadde skjedd med NOEN jeg kjenner før jeg drar herfra, men det var jo greit at det ikke skjedde med meg, da.

4 comments:

Anonymous said...

Hei!

Greit at det ikke skjedde noe med deg.
Lykke til videre!

Anonymous said...

Jag fick lite skrapsår på benet. Annars så klarade jag bra.

VamPus said...

Ha ha ha ha! Åh, jeg har så lyst til å reise mer i Balkan..

Anonymous said...

Hahaha hahaha hahhaha.

jeg skal dit om to uker, takk for advarslen ;)