Tuesday, August 15, 2006

Tilbake i Tirana

Er tilbake i Albania etter en måneds sommerferie i Norge. Og her har ingenting forandret seg - bortsett fra restaurantene og kafeene som kommer og går, men det gjør de jo alltid.

Kjapp oversikt over hva som skjedd i sommer:

- I parliamentet har de sluttet å bare diskutere, og begynt å slåss med tørre never.

- "Legaliseringsprosessen" der de som har bygget hus ulovlig på andres eiendom og hvor de forhenværende eierne skal få kompensasjon er i full gang. Ingen vet hvor pengene skal komme fra, men "den tid den sorg".

- Et helikopter med en visestatsminister om bord falt ned på vei til Italia. Det er mistanke om sabotasje på helikopteret.

- osv.

Men det som har opptatt albanerne mest er en artikkel i Sunday times. En forferdelig onskapsfull og negativ artikkel, men forfatteren har jo rett i en del av disse tingene, da..

Og nå er det til å pløye seg gjennom stabelen med gamle aviser for å få detaljene. Gleder meg til jeg kommer til slåsskampen.

7 comments:

Anonymous said...

- Et helikopter med en visestatsminister om bord falt ned på vei til Italia. Det er mistanke om sabotasje på helikopteret.

Det var interessant. Har funnet noe mer om saken?

Mariann said...

Hvor mange visestatsministere har de egentlig i Albania?

Artig lesning. Håper virkelig ikke du flytter hjem på lenge, du redder dagen min hver gang det har kommet en oppdatering. Husk å oppdatere oss på slosskampene!

Anonymous said...

Endelig en ny artig tekst fra en av mine favorittbloggere. Har mer en tidoblet min kunnskap om Albania ved å lese dine velskrevne snutter.

Anne Abelsæth said...

Så hyggelig at dere følger med på bloggen min! Skal prøve å komme tilbake til vanen med å skrive et par-tre ganger i uka..

Har ikke orket å begynne på avisbunken enda, så jeg vet ikke mer om sabotasjoen på helikopteret (Min andre kilde til informasjon: Den albanske kollegaen min, kommer hjem fra studietur til Norge i morgen, så da blir det greiere).

Antall visestatsministere vet jeg ikke, men jeg vet for eksempel at innenriksministeren har 4-5 viseministre (vi samarbeider med en av dem), så jeg antar statsministeren har omtrent samme antall)

Mariann said...

Oida. Fire-fem viseinnenriksministre!

Egentlig skjønner jeg ikke helt at jeg blir overrasket etter den posten du skrev om alle sjefene ;)

Anonymous said...

Han som dødde var ingen visestatsminister. Han var en forretningsmann, som sammen med Berisha en gang på 90-tallet hadde grunnlagt det albanske demokratiske partiet. Les mer her: http://news.independent.co.uk/people/obituaries/article1188857.ece

Det var ingen slåsskamp i nasjonalforsamlingen, men det var nære på.

I følge nettsidene til den albanske regjeringen så har ingen depertamenter flere enn to visestatsråder. se http://www.keshilliministrave.al/shqip/qeveria/perberja.asp


Ønsker alle dere en hyggelig høst. Liker denne blogge!

Jeg snakker albansk men har aldri vært i Tirana.

Anne Abelsæth said...

Oi!
Jeg må tydeligvis slutte å høre på rykter og heller sette meg inn i sakene før jeg blogger om det (men da blir det sikkert ikke halvparten så gøy..)

Takk for info!