Wednesday, August 30, 2006

En dag på det lokale folkeregisterkontoret

Hadde ikke tenkt å skrive så mye om jobben min i denne bloggen, men av og til må det bare til..

I forrige uke var vi og besøkte alle de fem lokalkontorene vi samarbeider med i Durrës.
For tiden har vi ansatt folk til å legge inn dataene i en database, og så snart dette er gjort, tester vi ut systemet for å vedlikeholde dataene samt å skrive ut attester fra PCene (En fødselsattest i Albania er det eneste lovlige ID-papiret som finnes i landet, og en slik attest har bare gyldighet i 3 måneder, så pr. idag trenger hver innbygger i snitt 2 fødselsattester i året. Det er mye arbeid å skrive ut disse for hånd. Og hver gang man trenger en attest, må man regne med flere timer i kø på folkeregisterkontoret.)

..og sånn ser et typisk folkeregisterkontor ut:



Det er trangt og forferdelig og varmt og bråkete og kaotisk. Og det er ikke lovlig å ta de håndskrevne registrene ut av kontoret, så de som legger inn dataene for oss, må jobbe på samme kontor som de vanlige ansatte. Og som regel blir arbeidsstillingen sånn:




(legg merke til registeret på fanget hennes. Ville vi fått arbeidstilsynet på nakken i Norge?)

1 comment:

Einar said...

Morsomt. Minner meg om Mellom-Amerika.

Ellers har vi blitt kolleger siden sist. Nærmere bestemt jobber jeg på 860, bare for å bevise at jeg begynner å lære meg stammespråket her, jeg også.