Tuesday, February 27, 2007

Representativt utvalg?

"Some 88% of Rural Area Women Suffering from Sexually Transmitted Diseases" forteller en av overskriftene i Albanian Daily news idag.

Det var da voldsomt, tenkte jeg, og leste videre: "Some 88 per cent of women living in rural areas suffer from sexually transmitted diseases, according to a recent study conducted by the Public Health Department."

..og jeg har visst jobbet litt for lenge i SSB til å tro på sånne tall. Kan det ha noe med utvalget å gjøre kanskje? Enda litt lenger uti artikkelen fortelles det at undersøkelsen var basert på data fra 402 kvinner som bor i to forskjellige områder i Albania - det ene rett utenfor Tirana. Tror ikke vi kan kalle det utvalget særlig representativt, jeg. Og jeg tror det er en dårlig idé å konkludere med en så bastant overskrift.

3 comments:

Anonymous said...

Likevel tror jeg du må ta visse forhåndsregler før du har sex med din neste kvinner der nede, Anne.

Anne Abelsæth said...

Hmm.. leste ettellerannet sted for mange år siden at HIV nesten aldri smitter når kvinner har sex med hverandre. Gjelder det for andre sykdommer også, eller bør jeg holde meg til menn?

Marina said...

Dette høres litt ut som en påstand om frekvensen av risikabel seksuell adferd blant amerikanske tenåringer, som ifølge en artikkel i et dertilegnet ukeblad horer vilt med folk de ikke kjenner, ikke bruker noen form for beskyttelse, og mikser sex og sprit og narkotika og jeg vet ikke hva.
Det viste seg at dataene kom fra en klinikk som behandlet bortrømte narkomane tenåringer.
Kanskje disse kvinnene virkelig var et representativt utvalg av de som stakk innom en klinikk som behandler slike problemer?