Tuesday, February 13, 2007

Nest fattigst i Europa

Det aller første som slår deg idet du kommer til Tirana, er kafélivet: Det er kaféer, restaurenter, klubber og uteliv hvor du enn går, og her min del av sentrum er det meste relativt striglet og velholdt, med en helt utrolig mengde av butikker.. Og jeg kjenner mange som sjeldent beveger seg utenfor dette området overhodet.

..og da er det lett å glemme at vi bor i noe som nesten kan kalles et u-land. I en artikkel i avisen idag, står det at Albania fremdeles er Europas nest fattigste land, kun "slått" av Moldova. Årlig innkomme er bare $2.300 pr. kapita (heter det det på norsk?). Videre står det at halve befolkningen lever under fattigdomsgrensen, og at ca. 30% lever i ekstrem fattigdom.

Artikkelen forteller videre at grunnen til fattigdommen først og fremst regjeringens manglende evne til å utforme en klar politikk med initiativer for å gjøre noe med situasjonen, manglende samarbeidsevne og kapasitet til å finne finansielle kilder, samt fraværende bakgrunnsdata som grunnlag for analyse av situasjonen. Jeg tror dette stemmer ganske bra - som skrevet tidligere: Regjeringen/parlamentet er til en hver tid handlingslammet fordi man krangler, sloss og boykotter heller enn å diskutere, kompromisse og komme frem til løsninger. Alt er preget av enkle slagord og løsninger som ikke fungerer i virkeligheten, og til og med ofte strider mot grunnloven, man gjør aldri analyser over hva man faktisk trenger og hvorfor man trenger det.

I en helt annen del av avisen står det at nå skal Albania kredittvurderes av Moody's, og i den forbindelsen sier finansministeren "We are interested in being quoted at a proper position so that we benefit foreign loans at lowest interests possible".

Magafølelsen min sier at det kanskje er lurere å ikke ha en vurdering enn å havne på bunnen av skalaen? Det skal uansett bli spennende å se hvordan dette går.

2 comments:

sugpikk123 said...

Du suger. Ingen liker deg. Du har ingen venner. Jeg håper du dør eller at du får HIV eller en eller annen dødelig kjønnssykdom din skitne hore. Du har alltid vært det sorte fåret i familien. De fant deg sikkert på en homse bar i Albania mens du ble rævskjørt av en eller annen pedofil mann som solgte deg for en albansk lek. det var hvert fall det moren din sa til meg når jeg voldtok henne i går. hun sa at hun hatet deg og at du bare kunne dø. takk for meg.
:) bra tekst da. den hjalp meg på en fordypningsoppgaven min.
Sander 15 år

Bjørn Kjos said...

hvem er denne tullingen her. har han ikke noe bedre å gjøre enn å skrive en dårlig tekst. han kunne ha skrevet den så mye bedre. med ord som:
rævpult
skinte albanske hore
voldtok mens faren så på
du suger kjønnsorganene til gamle menn på sykehuset
men du Anne. hør på ha da. han virker ganske smart synes da jeg. bare dø. du gjør alle en tjeneste.