Thursday, March 08, 2007

Blomster? Gi meg heller rettigheter

Det er kvinnedag i Albania også, og markeringen foregår på samme måte som i fjor: se Kvinnedagsfeiring i Albania for nærmere beskrivelse av hvordan det foregår.

Men det jeg egentlig skulle skrive om er at jeg merker jeg blir ganske sinna på mine albanske medsøstres vegne: Alle her går rundt med blomsterbuketter nå. Dersom man er hankjønn, så er det fordi man er på vei til en kvinne å gi dem til, mens hvis man er hunkjønn, så har man akkurat fått en bukett av det andre kjønn. Og det jeg reagerer på er at når menn gir blomster på denne måten til oss (til sine kvinnelige ansatte, eller sine kvinnelige sjefer, eller kolleger eller venninner eller...) på denne dagen, så tar de fra oss kvinnedagen vår. Ved å dyrke tradisjonene med å gi oss blomster, holde døra oppe etc. så tar de fra oss våpenet vårt. Det blir litt som når noen forteller deg "Åh, så søt du er når du er sint". De ufarliggjør hele greia.

..men her i landet har man kanskje ikke fortjent noe annet, siden de albanske kvinnene ikke bruker dagen til annet enn å ta seg en fest..

18 comments:

Anonymous said...

Hvi

Anonymous said...

Er ikke det flott at de feirer kvinnedagen i albania da? Vi albanere som har levd under komunistsystemet veit at kvinner har hatt bedre dager.Kan ikke si at de ikke hadde det tøft men det hadde jo alle på den tiden (økonomisk set). Da var det kvotering og Kvine Fronten som min mor var blant annet medlem av. Men nå er det slik at når et land er i krise spesielt økonomisk så går samfunnet i oppløsning og normer og etiker gjelder ikke lengre. Da er det dogy dog og den sterkeste rett. Vil påstå at om Norge komm i økonomisk krise eller ble like fattig som Albania så kommer likestillig til å gå tilbake flere skritt. Ikke med engang men saktere. Albanere har kjempet for likestilling veldig tidlig. Hvis du kan lese lit albansk vil jeg rekomandere Andon Zako Cajupi en forfater fra tidlig1900 tallet som skriver blant annet om temaet og kritiserer albanske menn. Det er mange gammle albanske filmer som "Kapedani" og andre som fremmer likestillingssaken på en veldig fin måte. Likestilling er en del av kamp mot fordomer og et spørsmål om toleranse og toleransekultur noe jeg tror albanere har. Her i Norge tar alle den politiske korrekte masken og alt ser bra i overflaten. Det er ikke tillfellet med albanere. De er åpne optimistiske folk. Ser ut som om du har kommet med norske fordomer der og prøver å bekrefte hver enneste av de samt som du lukker øynene for realiteten od det som er bra der nede. Som jeg har lest tidligere utgangspunktet ditt om å sammle info var google og du henger deg mest med de andre utlendingene i albania. Hva med å prøve å "integrere" deg litt? Eller ha respekt for albanske "tradisjoner" slik vi blir oppfordret her i norge? Din innstilling er en neokolonialist wannabe. At du kaller bloggen din for "Mitt Albania" assosierer du med Karen Blixens "mitt Afrika" eller "Out of Afrika" noe som jeg som albaner finnes smakløsst. Albania har en gammel histori og vi har vært med på det meste som har skjedd i denne verden i allefall de siste 2000 år. Hvis du ser i Balkan er abanere de enste som aldri har hatt problemer med religion og rasisme selv om albanere har minst 3 religioner. Mustafa Kemal som moderniserte tyrkia og gjorde den til en sekuler stat var av albansk herkomst. Den egyptiske kongefamilien som moderniserte Egypt var også av abansk herkomst se link http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Ali_of_Egypt
og mange flere albanere som også var veldig moderniserende i det ottomanske riket. Selv Bektashi religionen som har sentret i albania er noe som er veldig modern og mer tolerant og kvinnevennlig enn kristendomen.
Jeg vil gi deg et råd om at du bør være mer "open minded" og prøve å virkelig lære noe om albania eller albanere og ikke bare skrive for å tilfredstille noen snobe vannabes her i Norge om noe som stemer med den virklighetsbilde de allerede har. Det er mye intressant med albania hvis du virkelig går i dybden. Håper du lærer albansk snart slik at du kan lære mer om oss. Selv om det høres vannskelig så er det en presis og fargerig språkk.

Anonymous said...

Anne i ngjan pak Shqiponja Dhëmbit asaj gazetares së pavarur.
Synnes du albanske kvinner er mere feminister av typen Pia Haraldsen eller Gro Harlem Bruntland?
Hilsen Tironsi

Anonymous said...

very good website, I will go back there

Anne Abelsæth said...

Grunnen til at jeg blir så oppgitt over albansk måte å feire kvinnedagen på, er at albanske kvinner har så forferdelig langt igjen til de er likestilte. En mann jeg jobber sammen med sa f.eks da vi snakket om kvinnedagen at hans kone fikk lov å gå ut til lunsj denne ene gangen i året. Her har menn rett til å være utro, mens kvinnen ikke har det (eller han tar seg rett), i utkanten av Tirana er det 150 jenter som ikke får lov til å gå på skolen fordi Kanun (gamle, albanske lover) forbyr det, kvinnene gjør alt arbeidet mens menn sitter på kafeene. Ei venninne av meg forteller til og med at hun blir sett ned på på jobb fordi hun ser mennene der inn i øynene - kvinne skal være mer underdanige enn som så. Det finnes en uendelighet av historier om hvor undertrykte kvinnene er her i landet. Og så har vi en kvinnedag som tradisjonelt er brukt til å kjempe for likestilling, og de bruker den ikke! Det er forferdelig! Og da spiller det liten rolle om alt var annerledes for 100-200 år siden. Norge er langtfra perfekt, men jeg kjemper ihvertfall for å forandre det jeg ikke liker.

Nok om likestilling. Du har rett når du sier jeg henger mest med utlendinger her, men jeg har faktisk mange albanske venner som jeg treffer jevnlig, jeg driver og lærer meg albansk, jeg leser albanske bøker (Ja, jeg har lest Kanun og. Har du det?), Kort sagt: Albansk kultur er noe jeg prøver å lære meg og forstå. Men du har rett: Jeg har ikke respekt for de albanske tradisjonene som er kvinneundertrykkende! Men andre albanske tradisjoner har jeg absolutt respekt for.

Når jeg kaller bloggen "Mitt Albania", så betyr det "Dette er Albania slik som jeg som utlending ser det". Og grunnen til at jeg valgte den tittelen, var rett og slett fordi bloggen min aldri var ment å være en objektiv sannhet om Albania. Jeg skriver om det jeg synes er morsomt, frustrerende eller annerledes, så kan resultatet bli så skjevt det vil.

Deucle: Thanks. Nice to hear.

Anonymous said...

One friend of mine was very stubbern. Once he decided to call an orange for an apple there was nothing or nobody that could make him change his mind. I hope albanian women can cheat their husbands as much as they want because that will be a big step in the right directions. I hope you continue to write for your cyber friends and other "Eurosong" "Grand Prix" contest enthusiasts.
When it comes to ruining our reputation nobody can do it better than us albanians. Many people you talk to are fishing for compliments or simpathy by talking shit about albania and making up stuff. Some do still have that beleife that the foreigner can help them if they feel sorry for them.

Anonymous said...

Kanun har ingenting med albansk kultur å gjøre. Det er noe gammelt. Kan sammenligne det med de ti bud. Du kan ikke si at du kjenner til det jødiske kulturen og tradisjonene fordi du har lest de 10 bud!! Åssen i all verden har du lest kanunen som er skrevet på gammelt nordalbansk. Jeg begynte å lese på den og gav opp. Den er basert på midelaldrens kristendomslære. Kanunen går verst ut over mannfolk siden det er de som drepes av blodhevn. Når det gjelder rettigheter til kvinner så er det en evig kamp. Tar man kvotering ifra Norge og lar folk velge fritt hvem de skal ansette tror ikke det blir like mange kvinner ute i arbeidslivet. Når det gjelder syn på homofili les siste debatt her http://www.fvn.no/nyheter/article456582.ece

Anne Abelsæth said...

Det finnes en utgave av Kanun som er både på engelsk og albansk, så det gikk greit å lese - og det er en interessant bok.

Og du sier at Kanun ikke har noe med albansk kultur å gjøre? Hvorfor står det da i avisen at albanske jenter ikke får lov til å gå på skole fordi det strider mot kanun (Det var en artikkel om det i Albanian Daily news for en tid siden). og hvorfor er det da en prioriteringssak i regjeringa å motarbeide blodhevn-tradisjonene, som er definert i Kanun?

Folk flest lever naturligvis ikke etter kanun idag, men det er absolutt en stor del av den albanske kulturarven!

Når det gjelder likestilling i Norge: I det private næringsliv finnes det ikke kvotering. Det finnes heller ikke i de fleste jobbene i det offentlige. Kvinner får jobb likevel - i motsetning til hva du påstår. Og det med homofili: Biskopen bryter loven for å unngå ansettelsen og det blir en sak i media av det. Dette er jo bare et sunnhetstegn at enkeltindivider ikke har friheten til å ture frem på den måten som biskopen gjør.

Anonymous said...

Albanerne stammer fra Illyrerne, et gammelt folkeslag som bodde i Balkanområdene for mer enn 2000 år f. kr. Folkeslaget hadde stammer der hvor kvinner kunne være høvding fordi de hadde like mye rettigheter som menn. Jeg kan veldig mye om albanere, men det jeg egentlig vil si er at når det gjelder likestilling og rettigheter, har det forandret seg fra den tiden, men slik er det jo i så mange andre land i verden. Det jeg er overrasket over er at: Norge har det mest kjønnsdelte arbeidsmarkedet i Europa ! Kvinner tjener i gjennomsnitt 16 % mindre enn menn.

Du sier dine meninger om albanere og likestilling i Albania, og det er jo helt greit, men ikke alle albanere har det slikt og det er viktig at folk vet.

Hilsen en albansk jente :).

Anonymous said...

Hei Anna hvordan går det i albania?

Jeg er en albaner og jeg er einig i en del av det du skriver.

Den Albansk kvinnen har ikke likestilling men dei er kommet en stykke på vei, det er ikke slik at dette blir gjort på ein dag men du har rett at mannen i Albania gjør en dålig jobb men til tider virker det som kvinnen i (de over 30år) Albania er fornøyd med sitvasjonen, er dette bare noe jeg som mann ser eller?

Jeg har aldri til den dag i dag hørt at albanske jenter ikke får gå på skole, dette må være enkel tilfelle som noen idioter står bak. dette er som å sette albania 200år tilbake og jeg VET at 99% av albaner vil sende alle barna på skolen.

Jeg tror innen 15år så kommer albanske kvinner til å få langt større likestiling enn i dagens albania, albania har mye problemer som dei ikke kan løse på dagen og vi albanske menn har mansjovenistiske holdniger som vi trenger litt tid på bli kvitt men alt i alt har ikke jeg lyst på same likestillig som i Norge, jeg syns ikke dette paser mit albania eller den kultur/moral landet vil ha, kanksje det er bare jeg som er gamel her.

noen spørsmål til slutt

Hvordan blir du som vestlig kvinne behandla der?

hva syns du om maten der?

hvilken intrykk sitter du igjenn med av albnia positv/negativ?

Anonymous said...

OMG , langt ifra likestilte ? Kvinner i kosovo og albania bestemmer omtrent om alt. Det er kanskje noen jævla muslimer i landet som har den derre :dama mi får bare gå ut en gang . Tro meg det ekke sånn;) Den jævla religionen ødelegger alt i Albania. Drittkjerringer som går med skaut osv . Albania er ateistisk ! De fleste albanerne du kjenner kommer fra bbindelandet der de tror de bestemmer over alt osv . De kan ikke bedre .

Anonymous said...

ENIG MED HAN SISTE HER AZZ !!!!
HELVETES RELIGION !!

Anonymous said...

heisann..
jeg leser mye av det dere skriver, og jeg har veldi lyst å lære mer om albania og vite hvordan det er å leve der.
jeg er sjølv ei jente på 21 år som komme fra norge.
jeg skal til albania snart å gifte meg med en jeg elsker...og om tider skal jeg flytte ned til albania...men mangen av mine norske venner advare meg med å flytte til albania og gifte meg med en albansk...for de mener det er farli i albania og kvinner har ingenting de skal ha saktog blir undervurderte,mye kriminalitet og mafia å videre..dette gjør meg veldi skremt med å gifte meg og flytte til albania..hva burde jeg som norsk tenke på viss jeg gifte meg med en albaner og flytte til albania?
venneli hilsen meg

Anonymous said...

har du vert i kosovo?

Anonymous said...

ja jævla relgion sier dere se på deres relgion gris som ruler seg i dritttttt og dere spisssser det æææææææææææææææææææææææææsjjjjjj kan du trooo det gris som rulllerr seg i griss har dere hahahahahahahahahaha det er ikke rart at alllle norske er feiittee da velll

Maja said...

og albanske er mye bedre en norskkeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bare gå dere å spis litt mere gris dere som sier styggt om det landet se på deres land før dere sier nooe først da!

Anonymous said...

det er helt sant! kvinner i kosovo\albania ha INGEN rettigheter og INGENTING de skulle sagt. de er diskriminerte og abolutt ikke noe verdt. er selv norsk, men sammen med en ksovoalbaner, og nå jeg er i huset de sitt, ser ikke foreldrene på meg en gang, ikke et lite "hei" en gang,fordi jeg er JENTE! det er helt sykt. albanere er så utrolig nasjonalistiske, stolte av seg selv og opptatt av historien og hva faen de klarte for 2000 år siden! se på dere i dag! klarer ikke å hverken ta vare på landet eller damene! hadde jeg bodd i kosovo kunne jeglike godt vært død. INGEN rettigheter! kun diskriminering, i et samboerskap med vold og alkoholisme! dette er det jeg opplever og hører fra 99% av albanske kvinnr. albanske menn er alkoholiserte misshandlere fysisk og psysisk!! kjemp for kvinners rettigheter! det skal jeg.

Anonymous said...

Hmm..Aldri se på internett etter fakta om noen land..Det er bare dritt.

Albanske menn er veldig sjalue , men er ikke det litt bedre enn at kona di skal gå å pule på andre menn , som 30% av norske koner gjør?

Så ikke snakk om noe dere ikke vet 100% om.

Og nei,kvinner i albania og kosovo får lov til å gå ut..Det er noen tilfeller der foreldrene/ektemennene ikke lar barna eller kona gå ut..men det er noen få idioter.

så tenk litt før dere snakker tull.