Friday, February 09, 2007

Strategisk stemmegivning

Vi diskuterte det forestående valget, og jeg spurte min albanske venninne om hvem hun trodde kom til å vinne i Tirana. Hun hadde ikke peiling: meningsmålingene er omtrent 50-50, og alt er veldig usikkert. Jeg kommenterte at for meg så virker det som at Edi Rama - nåværene borgermester og kandidaten til sosialistpartiet - får mye gjort, og selv om det er en kjent sak at han er korrupt, så kan umulig valget være så vanskelig: Alle er jo korrupte her, og etter halvannet år med Demokratene i regjeringsposisjon vet vi at i den leiren er det mest skrik og lite ull, mens byen er blitt helt forandret iløpet av de seks årene med Rama som borgermester.

Men venninnen kommenterte at det er ikke så enkelt: Det er regjeringen som styrer pengestrømmen til kommunene, og med demokratene i regjeringsposisjon, vil Tirana få minimalt med offentlige midler dersom sosialistene vinner her, og Rama vil ikke kunne fortsette å utvikle byen som han har gjort tidligere. Så selv de som ville stemt sosialistisk vurderer å stemme for demokratene på grunn av dette. Litt av et demokrati de har her!

Og når jeg tenker meg om, så vet jeg at det stemmer: 5 av lokalkontorene våre i piloten har sosialistisk kommunestyre, og der er ressursene nå blitt så små at de ansatte må selv stå for kontorutstyr som kulepenner og lignende.

2 comments:

Anonymous said...

Anne, Berisha er ikke så dum som han ser ut. Det han sa om Rama for noen uker siden ser ut til å stemme.

Ta en titt på denne nettavisen www.sot.com.al (advarsel: mye nakenhet)

Her kan du se bildene Berisha refererte til.

Min mening er at avisene bør ikke være så uforskammete og publisere slike private bilder, men når du er leder at et såpass stort parti så må du jo vite at noen kan grave i dine private "hobbyer". Syns synd på Rama siden ut fra det jeg leser i avisene så virker det som om både avisene og albanerne er ganske homofobe.

Ette at du har sett bildene slett lenken jeg la ut da bildene kan virke støtende på noen.

Anne Abelsæth said...

Hmm.. Ifølge Edi Rama selv, så er disse bildene tatt da han var på en nudiststrand i Frankrike engang. Jeg klarer ikke helt å se at dette skulle bety noe - nudisme er da helt greit for dem som trives med det. Min bror er for eksempel også naturist. (Men jeg tror ikke jeg ville vært det dersom jeg hadde vært en av landets mest kjente personer, men ham om det.)

Og hva har nudisme med homofili å gjøre? Forøvrig synes jeg det blir litt komisk det der at Rama skal være homo.. Han beskyldes jo samtidig for å være en skjørtejeger av dimensjoner.. Kan de ikke snart bestemme seg?

Men duh - jeg tror jeg lar lenken din ligge, jeg. Virker disse bildene støtende på noen, så er det virkelig DE som har et problem, og de har bare godt av å bearbeide det litt :)