Tuesday, September 26, 2006

Vannproblemer

Enhver bygning i Albania har sitt eget vanndepot - som regel i form av en vann-tank eller to på taket.

 
Disse fylles opp én til to ganger om dagen. I mitt tilfelle blir tankene fylt opp klokka kvart på sju hver ettermiddag. Hvordan jeg vet det nøyaktige klokkeslettet? Naturligvis fordi nesten hver eneste dag er tankene tomme fra fire-fem-tida. Det er ikke noe stort problem. Jeg bruker sjeldent vann om ettermiddagen uansett, men forrige helg var det verre: Vannet forsvant i ett-tida på lørdag, og var ikke kommet igjen da jeg kom sjanglende hjem i tre-tida om natta. Neste morgen var det der igjen, dog. Men bare for et par timer, før det forsvant igjen. Jeg rakk ikke engang å fylle opp skurebøtta med vann som en backup-løsning.

Grunnen til at de har denne løsningen: med vanntanker på taket med påfylling et par ganger i døgnet, er at vannrørene er blitt så dårlige. de lekker som siler, så hvis det står vann i rørene hele døgnet, er det ikke nok vann til befolkningen.
Men når rørene står tomme det meste av døgnet, får bakterier og parasitter og andre vemmelige ting en glimrende sjanse til å gro. Selv om turisthåndbøkene sier at vannet trygt kan drikkes, er det ikke noe jeg ville tatt sjansen på: Tre av vennene mine har opplevd Geardia (den parasitten de hadde i vannrørene i Bergen for et par ør siden), og minst to av dem har fått et kronisk problem som følge av dette (de fikk det ikke opprinnelig her i Albania, men å stadig vekk bli utsatt for det er visstnok ikke så kjekt), og i sommer var vannrørene infisert med Hepatitt A, så mange havnet på sykehuset.

..og akkurat nå sitter jeg og har innmari lyst på kaffe, men har vi vann? Nop!

3 comments:

Anonymous said...

Hei anne, veldig gøy å lese bloggen din:-)

bjørg

Anne Abelsæth said...

Bjørg også gitt!

Hyggelig at "gamlevenna" finner meg også.

Husk å kikke innom regelmessig, da.. Så satser jeg på en tur til Mosby neste gang jeg er i Krs (eller så bør vi jaffal klare en tur på kafe!)

Anonymous said...

Da jeg bodde en sommer i Kosovo gikk det stygge rykter om at folk fikk salmonella av det lokale flaskevannet også. Aldri drukket så mye juice, jeg. Lykke til :)