Thursday, September 21, 2006

Hvor er meter-mafiaen i Paris når man trenger dem?

Dagen kan ikke begynne uten store mengder kaffi, og her i Albania har jeg valgt kaffetrakter-versjonen av kaffe (hjemme i Norge går det kun på presskannekaffi. har aldri helt forstått vitsen med en kaffetrakter).

Og siden jeg aldri har sjekket ut detaljer som "Hvor mange liter går det på en kopp" (eller omvendt), bruker jeg et litermål for å fylle på vann i trakteren. Ca. 8 desiliter vann (størrelsen på drink-shakeren som jeg brukte som litermål) er passe om morgenen.

Men for en tid siden var shakeren gått lekk, så jeg bytta den ut med et litermål. Og kaffien ble plutselig mye mindre god. Den var rett og slett så sterk at den var tilnærmet udrikkelig. Jeg antok at jeg var sloppy med målene, og tenkte ikke mer på det.

Men etter en måned med udrikkelig kaffi, fant jeg ut at det var på tide å ta seg sammen. Jeg målte opp nøyaktig en liter vann, og hadde oppi 6 måleskjeer med kaffi i trakteren (jeg pleier å gå for 7, men siden kaffen hadde vært så sterk i det siste, modererte jeg mengden litt).

Og resultatet: Totalt udrikkelig kaffi - akkurat som vanlig. Og siden trakteren var ny-renset, og kaffemerket var det samme som jeg alltid bruker, var det bare en mulighet igjen: Litermålet!

Jeg målte opp nøyaktig en liter vann i et annet litermål, og tømte oppi det målet jeg pleier å bruke til å fylle kaffetrakteren med. Sistnevnte viste 1.5 liter vann. Litermålet mitt er altså 50% feil. Det er ganske heftig!

Flaks for meg at jeg aldri har brukt det til å bake med!

2 comments:

Anonymous said...

Problematikken er kjent også i Norge. Klær i størrelse large er medium og av og til small.

En halvliter er 0,4 l

Og hva med Baconpakker med 7-8 skiver? Aldri fått mer enn 7

Anne Abelsæth said...

Ah!
Du fant bloggen min, mary-Ann. Kult

Men du har jammen meg rett i det der at det er en vanlig problematikk dette her. Aldri tenkt på det før.

Selv Pringlesboksene inneholder ikke 200 gram pringleser som det står på pakka.