Monday, June 05, 2006

Interessant måte å takle strømmangelen på

Det er flere måneder siden vi hadde daglige strømbrudd på opptil 8-10 timer i Tirana. Med unntak av et halv-times strømbrudd som gjorde at jeg ikke gadd å stå opp til morraen idag (ingen grunn til å stå opp hvis ikke man får kaffi!) har vi faktisk stort sett hatt sammenhengende støm i ukesvis. Men resten av landet sliter fremdeles. Kesh - det nasjonale strømverket - har nemlig som strategi å skru av strømmen til områder hvor inntjeningen er dårlig for å motivere innbyggerne til å betale regningen (Logisk dette her: Man skal bli mer motivert for å betale regningen dersom man faktisk ikke får varen?) I noen områder er det opptil 50% av kundemassen som ikke betaler for strømmen.

I forrige uke hørte jeg om en interessant måte å takle Kesh på: Landsbyen Lazaret blir sett på som en rebell-sone hvor politiet ikke tør å patruljere, hvor det dyrkes marihuana i stor skala, og hvor det er en generell lovløshet og fiendlighet overfor myndighetene råder. Og her er det ingen som betaler for strømforbruket sitt. Og hvorfor ikke det? Fordi Kesh vet at dersom de stenger av strømmen til dette området, så vil de hevne seg med å sprenge transformatorer eller lignende.

4 comments:

Anonymous said...

Ja, og ikke minst direkte tilkobling til strømnettet sparer nok mange penger på. Du har nok fått deg andre perspektiver på livet utenfor Norge. Den forståelsen du opparbeider nå er gull verdt senere i livet.
Så kjedelig verden hadde vært om alle land hadde vært like. Jeg skulle nok innbille meg at du koser deg sikkert masse i ett lite rart land nede. Er du sikker på at du ikke blir igjen...

Anne Abelsæth said...

Jeg er rimelig sikker på at dersom UD svarer ja på søknaden vår om forlengelse av prosjektet, så blir jeg et år ekstra ihvertfall. (Og UD signaliserer at de kommer til å si ja).

Men å bli her permanent tror jeg villet føre meg til en for tidlig død for min del: En av de egenskapene som jeg liker best med albanerne er den ukuelige optimismen - men samtidig er det dette som er det mest frustrerende her: Ting ER bare ikke så enkle som de tror, og det å planlegge littegran sparer deg for mye arbeid seinere.

..jeg river meg ofte i håret av denne grunnen..

Anonymous said...

På den annen side er nok Albania ett gammelt land med sterke tradisjoner og sine egne systemer. Jeg så en dokumentar fra nonen områder i Albania hvor de gamle klanene og familiefeider sto høyt på agendaen. Ungene kunne ikke gå på skolen fordi de var redde for å få seg en "trøkk 16". Men, men, de sliter hardt i ett tungt økonomisk lammet land. Det er sikkert mye som er godt der også. De lager ihvertfall barn. :) Du ser at UD skal forlenge prosjektet deres, og det er du sikkert ikke lei deg for. Om det at ting ikke går på skinner; har du tenkt på at det likevel er ganske komfortabelt å kjøre tog selvom den kjører på felgen?

Anne Abelsæth said...

Barna som holdes inne i nordlige Albania er nok redde for mer enn en "trøkk 16". De er redde for blodhevnen som fremdeles finnes i Albania: Dersom jeg tar livet av deg, og man lever etter Kanun (den gamle loven i nord), så vil dine slektninger drepe meg som hevn. Men da vil mine slektninger drepe en fra din slekt igjen - fortrinnsvis den som drepte meg, men de velger en annen dersom de ikke får tatt meg. Og slik holder de på enten til alle menn i familien er utryddet, eller til den ene slekten tilgir den andre.

I flere år holdt f.eks amerikanerne seg unna byen Shkoder, fordi en der oppe hadde svoret blodhevn over alle amerikanere!

Planlegger å skrive litt om Kanun, men jeg må bare lese den ferdig først..