Wednesday, May 31, 2006

Så det er derfor!

Leste i avisa idag at nå ligger det inne et lovforslag om at folk som kjøper stjålne biler skal kunne bli straffet med fengselsstraffer.

..og når man leser dette, begynner man å forstå hvorfor Albania er beryktet for sin "uoffisielle" bilimport: Klart at det er et massivt marked for stjålne biler når det ikke er noen fare forbundet ved å kjøpe dem!
Det stod også at biler tas inn i landet både med de originale registreringsnumrene fra Tyskland, og med albanske registreringsskilter. Og jeg som har trodd at alle bilene med tyske skilter ble kjørt av tyskere, og at det bare var "albanskregistrerte" biler som var stjålet.

Jeg har dessuten funnet svaret på en annen ting jeg har lurt på når det gjelder utelandske biler her: Hvorfor i huleste er det så innmari mange 70-talls-mercedeser som opplagt kommer fra Tyskland (Det er lett å se at de er tyske på den kanten som omgir registreringsskiltet. Der står det ofte navnet på den tyske bilbutikken) Det kan jo umulig være penger på å stjele disse gamle vrakene.

Svaret er at i tillegg til import av stjålne biler, så drives det også storstilt import av biler som ikke ble EU-godkjente. Ingen bryr seg jo om slike ting som sikkerhet og sånt her. Tror jeg ser nøyere etter hvilke taxier jeg kaprer fra nå av, jeg.

No comments: