Friday, June 09, 2006

Norske vs. albanske aviser

Det er mange forskjeller mellom Albania og Norge, men nå har jeg i det minste funnet en likhet: Avisenes glede over å publisere stygge bilder av politikerne!

Statsminister Berisha er å se daglig i de fleste aviser, og jeg har alltid tenkt at han ser da ut til å være en særdeles usympatisk mann. Men for noen dager siden var jeg på åpningen av en kunstutstilling hvor Berisha talte, og mannen så jo rett og slett hyggelig ut i virkeligheten!

Berisha 

Men når vi først snakker om Berisha: Han er kjent for å ville ha et ord med i laget i alle sammenhenger, og lar ikke en eneste avgjørelse bli tatt uten at han har et ord med i laget. Følgende bilde deiset ned i postkassen min her en dag:


Berishas regjering 

5 comments:

Anonymous said...

Ah!
Historiens Kraftlinjer!
Espen hvor er du?!
..eh..at det var..at
Det Vet Enhver?

Anonymous said...

anne når jeg leser bloggen din så får jeg inntrykk av at du vantrives i Albania, så jeg begynner å lure: hvorfor drar du ikke tilbake til Norge? Jeg syns du fokuserer for mye på det negative i Albania.

Hadde Albania vært like rik og utviklet som Norge så hadde ikke du hatt behov for å reise dit og lære dem hvordan folkeregisteret skal organiseres, eller hva? Mye av det du kritiserer er på mange måter knyttet til fattigdommen i landet, og jeg ser ikke helt meningen med å gjøre narr av fattige, ingen har valgt eller ønsker å være fattige.

Håper du trives :-)

Bor det mange nordmenn i Albania? Har lest om en forretningsmann?

Anne Abelsæth said...

Oi!
Inntrykk av at jeg vantrives i Albania, da? Jeg synes det er kjempespennende her, og jeg trives absolutt.

Måtte gå gjennom bloggen min og sjekke når du sier at jeg gjør narr av landet.. Det er slett ikke intensjonen, og jeg klarer ikke helt å se at det er det jeg gjør heller. Jeg skriver om de rare forskjellene mellom Norge og Albania, men jeg gjør det da ikke på en negativ måte?

Og som skrevet gjentatte ganger: Jeg beundrer virkelig albanerne for stå-på-holdninga og den ukuelige optimismen etter alt det de har opplevd.

Av nordmenn som jeg vet om i Albania, er det tre som jobber i ambassaden, forretningsmannen du skriver om og kanskje to til.. Men det kan godt være flere enn det for alt jeg vet.

Anonymous said...

Jeg trekker tilbake det jeg skrev.

Jeg digger denne bloggen. Dessverre så har jeg ikke tid til å kommentere så mye. Men ønsker alle dere en riktig god og varm sommer :-)

Anonymous said...

Hei, jeg kunne ikke hjelpe å bemerke bloggen din og har lest det et par ganger. Er du fortsatt i Albania? Jeg er en albaner som har bodd i Norge, men bor nå i Tirana. Det hadde vært kjempekult å ha en litten chit-chat på norsk her i Tirana, nordmenn er en slik sjelden art her i Albania:) Send meg epost til reykvikingur@gmail.com