Friday, June 16, 2006

Løsningen på mysteriet med de klagende vannrør

Vannrørene mine hadde pepet som en ryggende lastebil i 6 dager (samme lyden, bare litt mindre regelmessig - ca. hvert 5-6 sekund), og jeg var nesten igang med å vurdere beste måte å gjøre det slutt på livet på, da jeg hadde besøk av en altmuligmann/elektriker som skulle skru fra hverandre en av gjestesengene. Han hadde løsninga: Kluet var å ikke ha varmtvannstanken på maks-temperatur. Han skrudde den ned noen få grader, og vips! Etter en viss tid, ble det helt stille.

..og så kan man jo spørre seg om hvorfor lager man varmtvannstanker med temperaturskalaer som går lenger enn tanken tåler, da.

5 comments:

Anonymous said...

Ah! Vi liker slike altmuligmenn som ordner opp! :)

Anonymous said...

Hej Anne!
Lusläste igenom din blogg och kände mig nostalgisk.Du skriver så rätt!
Dina beskrivningar stämmer så väl in på den Tirana jag känner och saknar att det gör lite ont i hjärtat faktiskt.
Jag gav upp mina egna drömmar om att jobba för förändringen/demokratin i mitt land(Albanien) för att följa efter kärleken i ett annat(Sverige).
Ha det gott och njut!

Anonymous said...

Hei, Anne.
Endelig fant jeg noen som skriver litt utfyllende og personlig om Albania! Det er stort sett bare triviell info å finne, derfor ble jeg veldig glad for å lese det du skriver.

Jeg og samboeren min skal på en 1-2ukers loffetur til Albania, reiser neste uke. Vi gleder oss veldig, men har jo skjønt at det gjelder å være tålmodig og positiv, ikke irritere seg over småting.

Hvis du har noen tips til oss (utover det du allerede har skrevet i bloggen din), for eksempel om det er noen eventer vi burde hive oss på som lokale festivaler etc, så hadde vi satt veldig stor pris på det! Det eneste vi har booket er to netter i Tirana når vi ankommer. Resten er åpent :)

Fortsatt lykke til!
L (25)

Anne Abelsæth said...

Hei, Turisten!
Du kommer nok til å få en veldig fin ferie i Albania. Hvordan planlegger dere å komme dere rundt? Det finnes busser/maksitaxier som kjører til de fleste steder, men jeg er ikke sikker på om det er å anbefale i denne varmen. Ville nok leid en bil hvis jeg var dere. En firehjulsdreven: Veiene i Albania er forferdelige dårlige til tider. (Og alle advarer mot å ta tog: Alle som har råd til noe bedre gjør det. Toget har ingen doer, ingen vinduer, og har en snitthastighet på 30 km/h)

Festivaler og lignende vet jeg lite om. Det skal være en teaterfestival i Butrint (Helt i sør - Balkans største arkeologiske utgravningssted) helga om to uker, tror jeg. Ellers har jeg ikke hørt om noe.

Har dere planer om hvor dere skal loffe? "Turistruta" sydover langs kysten til Sarande/butrint og oppover igjen via Gjirokaster og Berat er en klassiker, og man bør beregne god tid. Har enda ikke vært nordøst i landet, men jeg tror også det ville vært spennende. Jeg planlegger selv en tur til Peshkopi en eller annen gang. Områdene i nordøst er betraktelig mer "gammeldagse" enn resten av landet, hvor de til dels lever etter de gamle lovene med blodhevn og greier fremdeles.

Er dere i Tirana fredags kvelden, så stikk innom restauranten KingsHouse i åttetida. Der er vi som regel en diger gjeng med utlendinger, og dere kommer til å få en masse tips der.

Anonymous said...

Tusen takk for kjempesvar!

Vi drar i morgen, så vi er i Tirana fredag, ja. Kunne vært fint å få vite litt helt i starten av reisen :) Ikke bare når det gjelder reisemål, det er greit å vite litt om hva man burde og ikke burde gjøre.

Vi har ikke planlagt noe som helst, egentlig. Men må jo innrømme at det ikke frister så veldig med togtur, he he.

Kan hende vi sees fredag, da!

Linn.