Tuesday, June 05, 2007

Smalehove?

Jeg har lenge visst at sauehode er noe man spiser i Albania så vel som i Norge. Forskjellen er at albanerne bare baker hodet i ovnen (tror jeg) mens vi i Norge lager smalehove av det.

Og endelig her en dag kom jeg over en meny med Kohe Qjingji - sauehode. Jeg kunne jo ikke la en sånn sjanse gå fra meg! Ser det godt ut, eller?



En annen forskjell på norsk og albansk sauehodemiddag er at albanerne serverer hodet med hjerne. Skrapesyke er kanskje ikke noe problem i et land der sauene ikke får annen mat enn gress, men fy så ekkelt det var: Konsistensen var en mellomting mellom fløyelsgrøt og semulepudding og det smakte bare fett og salt.

Nei - jeg kommer neppe til å bestille Kohe Qingji neste gang jeg ser det på menyen noe sted..

1 comment:

Anonymous said...

Har lest bloggen din en god stund og tenkte du kanskje ville vaere interessert i hva gamlelandets medier skriver om Albania: http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/06/08/502961.html. Ikke akkurat revolusjonerende bra, men... Har selv vaert i Albania i 2003 for aa besoeke venner (lokale) som bor der, og skal tre mnd til Serbia fra begynnelsen av juli. Haaper paa en tur til Tirana ogsaa i den perioden. Ha ei fin helg!