Thursday, January 25, 2007

Valgkampen er igang!

President Moisiu gav startskuddet for valgkampen ved å få partene til å akseptere at visse etiske grunnregler skulle følges - som for eksempel å la valgkampen handle om sak og ikke person osv.

Og statsminister Bersishas første utspill? Han sier om hovedmotstander Edi Rama:

"Den mannen er en kjeltring. Og man vet jo egentlig ikke om han er mann eller kvinne" (underforstått: han er homo). Videre fortsetter Berisha å fortelle om at nå er Rama skilt for 4. gang, noe som bare er tull: Rama har vært skilt to ganger. Siden den tid har han bare dumpet kjærestene sine - ikke giftet seg med dem. Berisha påstår til og med at Rama har stukket av med kona til broren til Berisha, mens alle albanerne tydeligvis vet at hun fremdeles er lykkelig gift og bor i USA sammen med mann og barn.

Er det mulig å ha en sånn mann til statsminister? Og Edi Rama gjør det eneste rette: Han senker seg ikke ned til det nivået - han mener han har nok av saker å ta opp i valgkampen etter halvannet år med Berishas regjering, så det er ikke nødvendig å angripe personer.

..og jeg for min del prøver fremdeles å forstå Albanere generelt og Berisha spesielt. Han kan jo ikke annet enn å tape på sånne utspill: de er jo til og med direkte løgn! Så jeg spør mine albanske venner om hvorfor Berisha gjør som han gjør. Og de har intet svar, men de er helt enige med meg i at Berisha ikke akkurat vinner på slike utsagn.

4 comments:

fr.martinsen said...

Hvordan forholder mediene seg til løgnene?

Anonymous said...

Hei Anne! Har sendt deg mail, men har så langt kun fått at den er delayed. Sender deg en ny dersom den ikke skulle kommer fram. Mvh Anders

Anonymous said...

Jeg kunne ikke tro mine egne øyne da jeg leste Berishas ord første gangen. De fleste mediene valgte å ikke videreformidle disse uttalelsene men noen aviser som Berisha tidligere har beskyldt for å delvis være eide av Rama skrev om dette, riktignok lot de vær å ta "Rama er verken man eller kvinne". Jeg har ikke tilgang til papirutgavene, kun nettutgavene sånn at det jeg skrev ovenfor kan være en sannhet med visse modifikasjoner. Vet ikke om dette er sammenfallende, men leste i forrige uke at Rama og samboeren (pen programleder) hans har valgt å flytte fra hverandre (i Albania er det uvanlig å være samboer sånn at hvis du bor sammen med noen så er det underforstått ekteskap). Mye av det Berisha har sagt er sikkert riktig, men det er uakseptabelt å bruke sånne skitne knep i en valgkamp. Rama er heller ikke bare hederlig, helt siden 2001 har han blitt beskyldt for korrupsjon i forbindelsen med forskjellige anbud og behandling av byggesøknader.

Har ikke noen blogg sånn at jeg er anonymous inntil videre. Du har en veldig artig blogg.

Anne Abelsæth said...

anonymous: Du høres ut som du har ganske god rede på Albania. Er du Albaner - eller er du kanskje Cecilie?

Uansett: Finfint at du skriver - også som anonym. Avisene jeg leser: Tirana Times og Albanian Daily news skriver lite om disse tingene, så når du fr.martinsen spør om hvordan mediene forholder seg, så vet jeg faktisk ikke. Min informasjon kommer stort sett fra albanske venner (mulig at de engelskspråklige avisene vil dysse ned slike ting ovenfor oss utlendinger). Så det er fint med kommentarer som tydeligvis kan albansk.

Men apropos Rama: Ei venninne av meg kommenterte en gang om ham "Klart han er steinrik. Han får jo en leilighet pr. byggetillatelse han utsteder som borgermester av Tirana" Jeg aner ikke jeg, men jeg tipper han har noen svin på skogen, ja.

Anders: har hatt problemer med mail de siste dagene. Men prøv igjen. Før eller seinere funker det nok.