Monday, January 08, 2007

Strømmangelen

Det er én ting Norge og Albania har til felles, og det er mangelen på planlegging for strømforsyningene for vinteren. Mens men Norge bare importerer mer strøm, og evt. skrur av den mest kraftkrevende industrien, er det folk flest som får merke strømmangelen i Albania.

Og for et par dager siden ble de nye strømrasjoneringsplanene offentliggjort: I det meste av Tirana blir det 5 timer om dagen uten strøm: 3 på formiddagen, og 2 i kveldinga. Jeg synes egentlig ikke det er så ille: På kontoret har vi strøm fordi vi i fjor vinter valgte å flytte til samme område som statsministeren har kontor - for å unngå strømrasjoneringen da (Det er klart at statsministeren slipper slike trivialiteter som strømsparing), mens om kvelden har jeg batterilampe, fleecegenser og pledd, og blir det altfor ille, kan man ta seg en tur til nærmeste pub/cafe/restaurant.

Men litt frustrerende er det jo: Har man ikke strøm, så har man ikke vann heller, og det er innmari kjipt å komme tilbake fra joggeturen uten å kunne dusje (heldigvis har vi dusj på kontoret). Men det som er mest irriterende er at jeg har elektrisk komfyr. Hvilken idiot det var som kom på ideen om å kjøpe den, vet jeg ikke, men en gasskomfyr - som folk flest har her i landet - hadde vært uendelig mye greiere.

..spesielt til fredag. Da har jeg invitert til diger pinnekjøttmiddag. Lurer på om vi ender med å måtte gå på restaurant istedenfor, jeg. Planen er å forkoke pinnekjøttet på ettermiddagen, slik at det bare gjenstår en halvtimes koking når tiden nærmer seg. Håper pinnekjøttet tåler slik behandling (Kålrabistappa er grei. Den lager jeg dagen i forveien og varmer i microen mens potetene koker).

Men ingen grunn til klaging: På landsbygda har de inntil 19 timers strømbrudd daglig!

4 comments:

Anonymous said...

Hei! Jeg kom via Beates rasteplass, og det angrer jeg ikke på:-) Bloggen din er full av info om et land jeg kan skummelt lite om.. Gleder meg til å lese mer her.
Hvor lenge har du igjen i Albania nå?

Anne Abelsæth said...

Kjempehyggelig å høre at du liker bloggen.

Men uff for et vemmelig spørsmål: Minner meg på at før eller seinere må jeg oppdatere headeren på denne siden :). Det er faktisk nøyaktig et år siden jeg skrev at jeg hadde vært her i tre måneder.

Hvor lenge jeg har igjen her? Hmm.. Kontrakten har blitt forlenget allerede en gang, og i disse dager teller jeg på knappene om jeg forlenger den en gang til. Jeg tipper jeg drar hjemover for godt ved juletider om et års tid, jeg.

(Prosjektet mitt er endret fra å være pilot til å være fullskalaprosjekt i samarbeid med OSSE og albanske myndigheter, så SSB kommer til å være her frem til slutten av 2009)

Anonymous said...

Hei Anne, jeg tagget deg:

http://beatesrasteplass.wordpress.com/2007/01/10/meme-saken-er-pistol-om-l%c3%b8gn-og-sannhet/

Anne Abelsæth said...

whee! Jeg er tagget!

Takk skal du ha. Hyggelig av deg