Wednesday, October 31, 2007

Travle tider

Beklager at det har vært stille her så lenge, og beklager at jeg ikke har svart på noen av kommentarene etter forrige artikkel: Prosjektet mitt går inn i en ny fase, og jeg har rett og slett ikke hatt tid til blogging.. Og det kommer nok til å bli slik ganske lenge.

Men jeg har likevel lyst til å ta meg tid til å kommentere innleggene som sier at jeg er så ensidig negativ til Albania. jeg har fått kritikken før, og blir alltid litt paff, fordi det er slett ikke slik jeg opplever det. Jeg skriver om det jeg synes er morsomt her i Albania - på samme måten som en Albaner kanskje hadde ledd seg skakk over vårt norske mannsutvalg, over overreaksjonene på geardiavarslene i Oslo for et par uker siden, over selvhøytideligheten vår osv. osv. Det er da ikke negativt å humre litt over forskjellene, er det?

Men uansett: jeg kikket nedover i bloggen for å se hva som var så negativt, og klarer fremdeles ikke å se det. Det jeg skriver om i "The great pretenders" er jo bare ustyrtelig morsomt, mens "løsningen på søppelmysteriet" ser jeg heller på som en positiv artikkel: Det er helt logisk hva albanerne gjør når de kaster søppelet i naturen, og i dagens albania har de faktisk ikke noe valg. Videre har vi artikkelen "Reinspikka turistreklame" var ment som akkurat det: Det er et vanvittig vakkert land dette her. Kom og vær turist! Så kommer det et par egotripp-artikler som bare handler om meg selv og mine fritidsaktiviteter, før artikkelen som heter "VVS" hvor jeg forteller om pussigheter med vvs-systemer jeg har opplevd. Fremdeles ikke negativt i mine øyne. Og så er det mye om strømmangelen. Kanskje det kan oppleves som negativt, men skal jeg virkelig ikke skrive om ting som påvirker privatlivet og arbeidssituasjonen på en negativ måte 4-5 timer hver eneste dag?

Nei, jeg konkluderer med at jeg ikke er så negativ, jeg. Og så fortsetter jeg å skrive videre på samme måte, jeg. Så kan de som ikke liker det jeg skriver heller la være å lese.

Men først har jeg et folkeregister jeg må bli ferdig med!

8 comments:

Anonymous said...

Jeg må innrømme at jeg ikke leser kommentarfeltet så jeg aner ikke hva som blir sagt, men jeg har fulgt med på denne bloggen en god stund nå og jeg lar meg underholde, jeg synes det er interessant, jeg har også tatt meg selv i fortelle videre noen av det du har fortalt, særlig det du skrev om valget. Aldri, ikke en eneste gang har jeg lest noe av det du skriver som negativt- Tvert i mot, det har humor og varme.

Hilsen Ida

Anonymous said...

Jag har inte läst Annes bloog från början även om jag varit I Albanien nästan lika länge som henne. Mycket av det hon beskriver är vardagen för mig. Vissa av de saker Annes beskriver påverkar både mitt arbete likaväl om mitt privatliv. Men jag trivs i Albanien med de för och nackdelar Albanien har. Annes beskriver Albanien ur hennes perspektiv. Jag kan hålla med om de mesta hon skriver. Kanske att det är så för att även jag kommer från ett av de nordiska länderna och har det perspektivet. Jag har inte ångrat det en minut. Snarare tvärtom som har jag fått en kärlek till landet och folk i allmänhet. Även i Albanien med dess brister gällande infrastruktur, som elektricitet, vatten och andra saker som jag ibland upplever som lite irriterande men samtidigt en del av livet här. För mig har vissa saker blivit en del av min vardag här vilket inte betyder att jag accepterar saker som inte fungerar. Så Anne, fortsätt med din bloog på det sätt du gör. Jag upplever den positiv från mitt perspektiv.

B said...

God konklusjon, Anne!

:-) Plask

VamPus said...

Skal man begynne å bry seg om folk uten humor også nå da *grumle*.. Synes Albania høres morsomt ut, jeg. Like morsomt som resten av Balkan. Resten av verden. Norge sett utenfra etc. Bare kjør på!

Anonymous said...

Jeg kjenner igjen mye av det du skriver i bloggen min fra det jeg selv har opplevd blant annet i Makedonia! Og jeg synes ikke du virker negativ i det hele tatt, men har en god humor på livet der nede som kan virke "rart" og annerledes når man ikke har vært der selvfølgelig!

Jeg er blitt litt "Balkan-fan" etter å ha jobbet i Makedonia, og følger derfor med blant annet bloggen din!

Anonymous said...

Enig med dem som stoetter deg! Har selv bodd et par steder paa Balkan de siste aarene og syns det er aapenbart at du skildrer landet og folket med varme og raushet. Hvis du likte det saa lite som enkelte later til aa tro i sin villfarelse, ville du jo dratt for lenge siden!

Ikke la dem demotivere deg, vi er mange som leser og koser oss og ikke tviler paa at du er fascinert og begeistret i det du gjoer og over der du er!

Anonymous said...

Alt av omtaler som handler negativt om andre nasjoner enn nordmenn ses som positive av de fleste i Norge. Men sier man noe negativ om norge da er hører man "dra tilbake der du kommer fra"med engang. Dere tror dere er verdens mestere i alt men det kun er i deres hode.
Når vi albanere som kjenner albania bedre ikke får lov til å kritisere Anne hva gjør dere da til?
Hun har bod så lenge i Albania og har fremdeles ikke kommet ut av hennes skall. Hun er fremdeles en som står på utsiden.
Skjønner godt hvorfor usosiale raringer liker bloggen hennes! Slike land som albania er perfekte alibier for deres oppførsel. Det finnes alltid en unnskyldning til å ikke innvollvære seg og holde for segselv. Psykopater har alltid høge tanker om seg selv og det ser ut som at det finnes mange av de i norge.

Anne Abelsæth said...

(bare tester noen greier, jeg..)