Wednesday, October 10, 2007

The great pretenders!

Ordet "pretendoj" på albansk kan oversettes både med å påstå (to claim) og med å late som (to pretend), og albanere flest er ikke alltid like gode i engelsk - noe som av og til får morsomme følger:

Vi skal iløpet av kort tid kjøpe inn et stort antall pcer med tilhørende batterier (for å kunne drive dem ved noen timers strømbrudd), og i den forbindelse sendte vi ut forespørsel om tilbud fra forskjellige leverandører i Tirana. En av de større leverandørene her fikk aldri mailen vår, og sjefen for det firmaet kom innom kontoret vårt for å hente spesifikasjonene i papirutgave.

Vi hilste pent, og han fortalte litt om firmaet sitt - at de hadde holdt på i mange år, og at de var ganske store osv. Og så fortsetter han med "We pretend to be a serious company!"

Jeg fniste litt for meg selv som alltid når albanerne gjør den tabben, men virkelig morsomt ble det ikke før han kikket over spesifikasjonene våre og lurte på "Når dere sier Windows XP - mener dere med eller uten lisens da? Med lisens blir det mye dyrere"

Seriøst firma? *knis*

19 comments:

Anonymous said...

Oh yes, I'm the Great Pretender, pretending that I'm doing well.
My need is such, I pretend too much. I'm lonely, but no one can tell...


Hvor mange måneder har du vært i Albania egentlig?

hilsen
altin

Hanne said...

Jeg snublet over bloggen din og ble fullstendig fascinert - dette er en av de mest underholdende bloggene jeg har lest på lenge. Og du verden, så mye jeg har lært om Albania!

Anonymous said...

Hei folksens.

Hanne Beklaglig så lærer du bare det negative om albania her siden Anne tar nesten opp bare saker som er utom det vanlige livet, ha det i tankene før du gjør opp en menig om albania ;)

Hanne said...

Alberti: Tja, så ensidig negativ kan neppe Anne være, for jeg har i hvert fall blitt veldig nysgjerrig og kunne godt tenke meg å besøke landet. Synes det er en sjarmerende fremstilling, jeg.

Anonymous said...

Hei Hanne!
Er det ikke på tide at du reiser tilbake i Norge?Jeg ser at du har det ikke så bra i Albania.
Dra hjemm til den "perfekte lille landet ditt, Norrgeee".
Ha,ha, ha........

Anonymous said...

Hanne sa...
Alberti: Tja, så ensidig negativ kan neppe Anne være, for jeg har i hvert fall blitt veldig nysgjerrig og kunne godt tenke meg å besøke landet. Synes det er en sjarmerende fremstilling, jeg.

9:15 PM


--Alberti svarer--
Hei Hanne
Det er hyggelig at du har fått det inntrykket.
jeg er skeptisk til Annes blogg fordi folk her tillands kan ikke noe om albania eller de tror det er en kommunistisk styre eller generelt har et negativt bilde av Albania og jeg mener at hennes blogg er med å bekrefte et negativ bilde, selv om det hun skriver om Albania er også realiteten men det er ikke albania om du skjønner hva jeg mener. Om jeg som albaner hadde skrevet om neste kun de hendelsen som var rare/merkelig som hendte meg i norge og det norske samfunn til albaner så hadde de nok fått en rar inntrykk av Norge.

Hun sier hun stortrives men det kommer virkelig ikke frem i bloggen hennes, jeg måtte spør henne for å faktisk vite at hun ikke har det jævlig men i realiteten stor trives.


Jeg leser hennes blogg og ler ofte fordi jeg syns det er morsom men samtidig vet jeg hvordan Albania er, det gjør ikke den vanlige nordmann og jeg er “redd” de vil få en dårlig inntrykk og nå som albaia går framover og satser på turisme fra vesten er det ikke akkurat bra nyheter.

Albania er ikke som i Annes “Mitt Albania” eller slik denne reklamen sier om Albania http://youtube.com/watch?v=LYTtny0OP2k

http://youtube.com/watch?v=1N-6i3hdqeo&mode=related&search= Albania er midt imellom.

Hei Anne.
Anne det er ikke menigen å stoppe deg å skrive om Albania men jeg synes du kunne litt oftere skrive om den vanlige livet ikke bare om de merkelige sitvasjonen som du havner i et aneledes samfunn en norge ;) du vet hvor hårsåre vi albaner er nor noen sier noe om Albania….
Albert.

Anonymous said...

Hei Albert!
Syns ikke du at Anne bør slutte med blogget sitt?
Og jeg mener at hun bør ta en langt langt pause og besøke psykologen sin i Norge fordi hun er veldig traumatisert av disse "negative opplevelsene" i Albania.

B said...

Oj oj oj! Her er det gjester som ikke helt har fått med seg tonen i bloggen din.
Jeg har ikke følelsen av at du gjør narr av landet. Jeg var på biltur i Albania i fjor, mye på grunn av din blogg. Ikke slutt å skrive selv om du har noen stalkere!

Hanne said...

Huff, nå ble jeg redd for at min kommentar satte igang en haug med negative kommentarer. Men jeg insisterer fremdeles på at bloggen din både er fornøyelig og nyansert, og håper virkelig at du fortsetter å skrive!

Anonymous said...

Hei alle sammen
Jeg er en albaner, som bor i Norge.
Anne har sin fulle rett til å skrive det hun skriver om albania. Alt er sant. Det kan være litt vansklelig for "oss" albanerne å akseptere at noen gjør narr/bruker ironi av måten vi er eller måten ting er i Albania.
Men det Anne skriver justifiserer definitivt ikke noen av kommentarene hun har fått, for eksempel det om at hun burde returnere til Norge. Til alle dere andre albanere der ute så håper jeg at dere støtter Anne slik at hun kan fortsette å skrive om Albania fordi hun gjør oss en tjeneste. Hun ser ting fra ett personlig perspektiv som er helt originalt fordi hun kommer fra et helt annet samfunn. Jo mer hun skriver om Albania jo mer kan vi egentlig forstå oss selv, og hvem vi er.
At noen føler at hun fokuserer bare på det negative, det er jo bare tøys. Når hun får tilbud om å kjøpe nye datamaskiner uten original lisens fra en "seriøst" leverandør så kan man vel ikke la være å skrive om det. Kjære Anne på vegne av alle albanere vennligst fortsett bloggen din, og tusen takk.

Anonymous said...

Jeg føler meg misforståtttttt.

Jeg har aldri sagt at hun skal slutte å skrive (hva jeg mener er egentlig uvesentlig) og jeg har aldri heller sagt at det hun skriver er løgn, det hun skriver er sant og jeg vet dette skjer i albanske samfunnet men jeg er SKEPTISK til at hun tar opp bare merklige sitvasjoner og forteller til folk som ikke vet noe om albania eller balkan og har fra før en negativ syn på stedet og folket, SKJØNNER dere det?
Det er klart mange kommer til å sitte igjenn med en forskrudd sanhet om albania og albaner, er det ingen som forstår dette?


ang lisens på programvarer så er det allmentjent at på balkan er det bare kopivarer, dette har kommet frem i norske media ogdå flere ganger, der norske soldater på tjenneste i kosovo har tatt med flere hundre CDer og div programfarer til pc, ulovlig til norge. vist ikke folk vet at dette er vanlig på balkan så vil lille historien til anne som i grunn var morsom, gi inntrykk at albania ikke er en sted å gjøre handel +++ mange andre negative inntrykk men nå er no slik heile balkan og den siden av verden.


Albert.

Anonymous said...

Hei Albert!
Jeg har ikke misforståt deg.
Har stillt deg bare et spørsmål og jeg tror at jeg fikk svar av deg.Du skriver at Anne bør fortsette med blogget sitt.
Det er jeg ikke enig med.Siden Anne fokuserer bare på det negative om Albania bør hun slutte med blogget sitt.
Jeg kan ikke tåle at Anne skriver bare negativt om Albania.

Anonymous said...

Til siste kommentar: kanskje du selv burde vurdere å dra tilbake til albania. Jeg ser ikke noen vits at du oppholder deg i Norge. Hvis du er fornærmet over det Anne skriver, så holder du kanskje fast på de gamle politiske ideene. de samme ideene som bygget 750 000 bunkere og militært arsenal slik at landet aldri fikk satset på folkets utvikling. Gjør du det?! eller har din personlig utvikling stoppet før du lærte deg selvironi?!

Anonymous said...

Til anonymous!
Jeg bor ikke i Norge forresten.
Jeg bor i Albania.
Og når det gjelder bunkerer , er det ikke Anne som minner på det til oss hver gang hun skriver blogget?
Hun er mester på selvironi eller?

Anonymous said...

so alle sam minner oss om det negative og er litt kritisk til måtten vi er burde heller holde kjeft. det er din løsning.
Det er en fremgang uansett fordi hadde noen gjort noe slikt før 1990 hadde dem blitt fengslet.
Gratulerer, med fremgangen.

Anonymous said...

Jeg har fulgt denne bloggen over lengre tid, og jeg synes den er både fascinerende og underholdene. Selv om Anne ofte skriver om merkelige, og for oss nordboere kanskje fremmede forhold, synes jeg at bloggen hele tiden har skildret både landet og menneskene med stor varme. Jeg har ihvertfall blitt både mer nysgjerrig og positivt innstilt til Albania etter å ha lest Annes beretninger.

Byråkrat1

Gaute said...

Støtt så, Anne. Alltid hyggelig å kikke innom bloggen din. Hvis folk har et problem med tekstene dine (noe som jeg finner en smule absurd), får de skrive sin egen blogg.

Kanskje noen av albanerne som poster her kan blogge om hvor merkelig Norge er?

Den bloggen leser jeg gjerne - vil jo tro at Norge på mange måter kan arte seg ganske så besynderlig for utenlandske besøkende?

Anonymous said...

Anne er Albanias "mulla Krekar". Hun er faktisk verre. Hvorfor er du i Albania egentlig? Du burde ikke gå ut av ditt hjem fordi du får sjokk av alt som rører og går. Du er som en 90-år kjerring i en ung-dames kropp. Jeg vil anbefale deg å finne en god psykolog.
Til alle dere raringer som får lyst til å dra til albania pga det hun skriver håper dere blir ranet, slått og voldtatt slik at deres drømmer blir til virkelighet selv om det er like mye sjanse som i Norge at slike ting skjer.

Anonymous said...

anne kommer kanskje til å trenge en psykolog når hun kommer til norge, og mest sannsynlig får hun en. Hva med deg anonymous, hvordan vil du klare deg?! All verdens psykologer klarer ikke å få deg til å bli et menneske med respekt for andres synspunkter og andres ståsted! Du er innelåst i din fornektelse av hvor albania er i dag. Vi er nummer 164 på lista over de mest korrupte landene, av 200 land som verden anerkjenner i dag. Vi er Europas fattigste land, til og med Moldova har forbigått oss nå. Anne er i Albania for å hjelpe
oss, slik mange andre utlendinger gjør. Istedet for å ønske dem velkommen og legge til rette slik at vi alle kan gjøre mest bruk av slik hjelp, så kommer du med trusler og
utalelser som på ingen måte hjelper Albania. Istedet for å fokusere på de problemene som eksisterer som f.eks blodhevn, kvinnenes status i områder som er under innflytelse av kanuni,
søppel, og mangel på strøm og vann, så fokuserer du på hvordan du kan vri det hele å rettferdiggjøre forholdene. Fokus på det som må gjøres og få fingeren ut hvis du vil at slik omtale av Albania skal slutte! Det er nemlig slik at
Anne aldri har skrevet noe som ikke er sant. Å akseptere det, er første steg, å gjøre noe med er det neste.
Jeg håper at du kommer med en unnskyldning så fort så mulig. Jeg tror det finnes et ønske i dine innlegg, nemlig å skylde på at det er verden sin skyld at Albania er i den stand det er i dag. Få det ut av ditt hode en gang for alle, vi har bare oss selv å skylde på og det er vårt ansvar. På vegne av alle albanere: alle som leser denne bloggen er invitert til Albania og alle er velkomne.