Wednesday, October 03, 2007

Løsningen på søppelmysteriet

Albania er fullt av søppel. Overalt! Vi vasser i søppel. Og jo mer landlig og vakkert, desto mer søppel.

..og det som alltid har undret meg er at alle kaster søppel overalt: Renner det en elv gjennom en landsby, kan du være sikker på at de fleste som bor i området kaster søpla si der. Ja, selv erklærte naturelskere kaster fra seg søppelet i den elskede naturen.

Under helgens vandring til Malli Korabi begynte jeg endelig å forstå hvorfor: Mitt svenske reisefølge og jeg tok oss en sjokolade og litt kjeks på toppen av fjellet (Guiden vår var midt i Ramadan, så han ville ikke ha), og da vi pakket søpla vår ned i sekken igjen, mente han at vi bare skulle kaste det utfor fjellet. Vi ble som vanlig litt sjokkerte over de lokales holdning til dette, helt til jeg kom på følgende: I landsbyen Radomirë hvor guiden bor, finnes det intet renovasjonsvesen overhode, så de har ikke noe valg: Søpla må jo tross alt kastes et eller annet sted, og det er minimum to timers kjøretid til nærmeste by - dersom du faktisk har bil. Og om søpla kastes i naturen på toppen av en fjelltopp, eller om den kastes i naturen i nærheten av landsbyen - det går jo ut på ett. Eller: det er kanskje til og med bedre å kaste den på toppen av fjellet, fordi da slipper de å se den daglig!

Det eneste logiske er faktisk å kaste søpla i naturen! Uansett: Slik blir det seende ut:





7 comments:

Anonymous said...

I stedet for å skrive i blogg kan du ikke gjøre noe nyttig, som for eksempel hjelpe meg? Mitt navn er Altin Fuga. Jeg har studert statsvitenskap i Oslo og jeg har søkt en stilling ved OSCE i Tirana, Co-ordinator of Regional Data Input Supervisors. Syns du jeg har en sjanse for å få jobben eller er det bestemt allerede hvem som får den? Jeg er i Oslo til slutten av oktober. Kontakt meg på altin.fuga@gmail.com

tore h said...

Eg er en av dem som synes du gjør mye nyttig allerede Anne bare ved å skrive :-)

Bildene så ganske forferdelige ut, men når det engang er slik...

Anne Abelsæth said...

Altin: Aner ikke om du har sjanse på jobben. Jeg jobber sammen med to stykker fra OSCE som jobber fulltid med prosjektet vårt, og ikke har noe med ansettelser eller HR å gjøre. De som driver med HR kjenner jeg ikke i det hele tatt.

Men inntrykket mitt er at det er ikke lett å få jobb i OSCE. De jeg har kjent, har stort sett startet med korttidskontrakter og jobbet seg inn i systemet på den måten.. Og etter mange nok korttidsjobber, får de til slutt noe mer fast.

Klarer forresten ikke å finne jobben din på OSCE sine hjemmesider, men det er kanskje fordi søknadsfristen er gått ut?

Lykke til!

Anonymous said...

He, det var da en merkelig henvendelse.

Jeg liker bloggen din, jaffal.

Forresten, så er du tagget -> http://www.elfworld.org/vis_dag.php?id=550

VamPus said...

Altin: Den kommentaren der hadde ført til automatisk diskvalifisering og kasting av CV'n din ulest dersom jeg hadde noe å si...
Anne: Som å se Kosovo. Men på en annen side - grunnen til at de ikke har renovasjon er jo fordi de ikke gidder å betale skatt og hvis de gjør det så stikker politikerne av med penga.

Anonymous said...

Min mening er at det er mye mer nyttig å skrive innsiktsfulle bloggkommentarer enn å hjelpe en person med sosiale evner som en apekatt

Anonymous said...

Gjelder kritikk rettet mot Altin:
Når det er utdannig eller praksis fra feil land så er det norsken det går på. Når norsken er i orden så er det de sosiale ferdighetene. Når de er i orden så har man ikke prøvd hardt nok og når man prøver hardt nok ja da har man uflaks med jobbsøkingen. Det er slike unnskyldninger som brukes flittig fra nordmenn for å ikke innrømme diskrimineringen og rasismen fordi nordmenn er perfekte og kan ikke ha noe slik på CV-en sin. Ser at terskelen er null for å ikke si negativ når det gjelder å avvise en utlending som ikke kommer fra det "nordeuropeiske kultur-områdene" og det for å praktisere enn demokratisk rettighet som å si sin mening. Oppfatningen er slik at innvandrene skal bare nikke med hodet åg si ja heller mens nordmenn som oppfører seg som sosiale aper hele tiden skal få lov til å være slik.
Det mener mange av de ræva-politikkerne i dette landet som ikke skulle ha jobbet på stortinget men som bruktbilselgere i steden.
En ting kan dere ikke anklage Altin for og det er at han ikke prøver hardt nok. (bortsett fra hvis med hardt nok mennes å slike ræv)