Friday, September 14, 2007

Eldre enn Metusalem?

Kom hjem til Tirana igår etter å ha vært nesten tre uker i Eritrea og jobbet på sideprosjektet mitt (Der er grunnen til at det har vært så stille her: Internettforbindelsen i Eritrea er så dårlig at man ikke prioriterer å blogge).

I Eritrea feiret vi nyttårsaften på tirsdag. Milleniumskifte til og med.

Så nå har jeg altså opplevd to milleniumskifter i mitt liv - hvilket faktisk gjør meg eldre enn Metusalem, som ifølge wikipedia bare ble 969 år gammel. Jyplingen!

Og hvordan foregår et Eritreisk milleniumskifte? Fra ellevetida om kvelden og utover gikk det meste av tiden med til å lete etter puber som ikke var tomme for øl. Eritreiske myndigheter hadde nemlig fått det for seg at en av ingrediensene i øl kunne de dyrke selv, og derfor nedlagt forbud mot import av denne - med øyeblikkelig virkning.

..det er godt å være hjemme igjen - Heller strømmangel enn ølmangel!

2 comments:

Anonymous said...

Hei Anne!

Jeg kom tilfeldigvis over denne bloggen din. Morsom! Da jeg jobbet i Eritrea for noen år siden var det ølflaskene som var flaskehalsen (høhø). Man måtte ha med tomflasker for å få kjøpt tilsvarende antall øl.

Det er sannelig et hardt liv å være expert.

Hilsen din kollega Marie
s140

Anne Abelsæth said...

Hva gjorde du for å få tak i den første ølflasken? Det er jo ikke akkurat noe som ligger og slenger..

Sees i Norge om et par uker, da!