Wednesday, September 26, 2007

Dagens store problem

Jeg har lyst på kaffe! Vi har kaffetrakter og elektrisk komfyr - ingen primus eller lignende. Det er strømbrudd. Vi har batteri til å drive PCer, men hvor lenge varer de hvis vi begynner å bruke dem til å koke vann med?

Under strømbrudd har vi som kjent heller ikke vann - med unntak av det som allerede står i sisternen i toalettet: Gitt at jeg hadde hatt primus: Hadde det vært uhygienisk å bruke sisterne-vannet?

Løsninga på dagens store problem: Det er en kafé i første etasje. De har strømgenerator.

6 comments:

Anonymous said...

Jeg foreslår nok at du tar turen ned i kafeen istedet for å bruke sisternevannet :-D

Anne Abelsæth said...

Men hvis jeg koker det, da?

(Kafeen er forøvrig ganske OK - det er bare å ringe, så kommer de opp med kaffe. Men jeg er ikke sikker på om de gidder når heisen står..)

Anonymous said...

Har du sett inni cisternen?

Jeg tror aldri jeg har vært så tørst at jeg har tenkte "bare jeg hadde en cisterne å drikke av".

På Discovery Channel viser de en trailer for et eller annen overlev-i-ødemarken (uten sammenligning med Albania forøvrig) og der sier de at man kan få ganske mye fuktighet ut av elefantbæsj. Sånn i et knipetak. (Jada, de viser hvordan) Nå vet jeg ikke om det er mange elefanter i Albania, men jeg tror det er flere enn det er Cisterner Jeg Ville Drukket Av.

Vannkanne, primus, gryte. Hadde "koke kaffe på bål på fortauet" vært noe å ha på Listen Over Ting Man Gjør I Albania?

Anonymous said...

Hehe, godt å se at det er noen som er enda verre stilt enn oss her i Pristina :-)

Riktignok skal vissntok noe av strømproblemet vi har hatt i de siste månedene skyldes eksport til Albanina, men ut fra dine rapporter å dømme kan ikke denne eskporten ha hjulpet mye i Albania heller...

Det skal være valg i Kosovo 17. November, så jeg krysser fingrene på at kyniske politikere ihvertfall sørger for stabil strøm frem til da!

Kong Mo said...

Hei Anne. Jeg driver og ser på leilighet i Albania og lurte på om jeg kunne pumpe deg for litt albaniainformasjon:-) Finner ikke noen kontaktinfo på deg her, men hvis du gidder å hjelpe meg, kan du sende meg en epost på jan.henrik.mo krøllalfa gmail.com

Håper du har lyst til å dele dine erfaringer:-)

Du må gjerne slette denne kommentaren uansett hva du velger.

jan henrik

Anne Abelsæth said...

Kaffelars: Tror du sauebæsj funker like godt som elefantbæsj? Vi har plenty av sauebæsj i dette landet!

Primus på fortauet var kanskje en ide til listen min.. En dag jeg får tid skal jeg fullføre den og legge den i margen av bloggen (forøvrig så endrer den seg hele tiden i hodet mitt, så jeg tror ikke den blir ferdig før jeg forlater landet)

EtterMichaleJackson: Erfaringen fra Albania er at valgtider er glimrende mot strømmangel! Da det var valg her sist, hadde vi stabil strøm i ukesvis. Kos deg så lenge det varer.

Her intensiveres rasjoneringen. Ryktene vil ha det til at vi får tre timer mer uten strøm daglig, og disse timene skal være fra sju til ti om kvelden: Den aller kjipeste tida å ikke ha strøm!

Hva gjør du i Kosovo, forresten?