Thursday, April 12, 2007

..og lekëpenger enda en gang

Jeg hadde planlagt å jogge en laaaang tur oppi fjellene bak innsjøen, og var kommet til landsbyen Sauk da jeg fant ut at det kanskje var lurt å ha med seg en flaske vann. Jeg stoppet på nærmeste minimarked, og ba om "Uji pa gas". Damen prøvde først å gi meg "me gas", men det ville jeg jo ikke ha siden jeg planla å ta den med meg på løpetur. Jeg kikket opp i hylla bak henne. Det stod noen flasker med blankt innhold der, men så kikket jeg på prislappen: 400 Lekë. En liten flaske vann pleier å koste 40 eller 50 Lekë, så jeg konkluderte med at det måtte være hjemmelaget raki, og det var jeg ihvertfall ikke interessert i.

Hun ga meg flasken og jeg spurte "Men er ikke det raki, da?" Hun stirret uforstående på meg. Jeg kikket nærmere på flasken: Forseglingen var ikke brutt.

..og plutselig gikk det opp for meg: Her i Sauk opererer de til og med med gamle lekë på prislappene.

No comments: