Monday, April 16, 2007

Falsk alarm..

Jeg satt som vanlig og jobbet på PCen da hele bygningen plutselig begynte å duve frem og tilbake. Jeg opplevde mitt første jordskjelv! Jeg og kollegaen gikk og stilte oss i døråpningen som vi har lært. Det var ordentlig skummelt.

Noen minutter senere var det tilgjengelig på internett: 4.9 på richters skala - i grenselandet mellom "lett" og "moderat" jordskjelv ifølge Wikipedia, men etter mine standarder et kraftig jordskjelv.

Noen timer senere møtte vi noen venner til lunsj, og da fikk jeg forklaringen: Jo høyere oppe du er, jo mer merker man jordskjelvet. Og vi har kontor i 10. etasje! Den amerikanske venninna har i 2. etasje, og de hadde bare merket litt til det, mens amerikaneren jeg traff etter lunsj hadde vært ute og gått på gatenivå - han ante ikke en gang at det hadde vært et jordskjelv, han.

Da vi kom tilbake fra lunsj, kom dørvakten i bygningen vår bort til oss, og fortalte at bygningen vår var evakuert: En av nyhetskanalene på TV hadde meldt at det var stor fare for flere skjelv, så de fleste av landets skoler var også evakuert. Vi bestemte at det var tryggest å komme oss vekk fra høye bygninger, så vi gikk for å ta oss en kopp kaffi i parken mens vi ventet - og kollegaen min prøvde å få ytterligere informasjon. Hun sa at dette hadde aldri hendt før: At TV oppfordret alle til å holde seg utendørs, så vi antok at det måtte være alvorlig.

Etter kort tid snakket hun i telefonen med noen som var i nærheten av et tv-apparat, der det var intervju med lederen for seismisk institutt på universitetet. Han opplyste om at det hele bare var tull: Det var ingen indikasjoner på at det skulle komme flere skjelv, så folk kunne ta det helt med ro. Vi tuslet tilbake til kontoret.

..Men ifølge en vi traff utenfor er vi fremdeles de eneste som har turt å gå inn igjen i bygningen..

No comments: