Tuesday, April 25, 2006

Politiske partier

Her i Albania må man jammen meg holde tunga rett i munnen når man skal avgi stemme til et av de politiske partiene. Ikke bare er det hele 74 partier, men noen av de største har følgende navn:

- Demokratisk parti (Største partiet i regjeringskoalisjonen)
- Sosialistpartiet (største opposisjonspartiet)
- Sosialdemokratisk parti
- Sosialdemokratipartiet
- Sosial sammenslutning for integrasjon
- Demokratisk allianse
- Nytt demokratisk parti
- Kristendemokratene

I tillegg har man naturligvis mer oppfinnsomme navn på partiene som f. eks:

- Sammenslutning for nasjonal utvikling
- Partiet for nasjonal panne (ikke stekepanne men sånn panne du har øverst i ansiktet)

osv. osv.

4 comments:

Anonymous said...

Fantastisk! Hørte jeg Judean People's Front? The People's Front of Judea? Judean Popular People's Front?

Anonymous said...

Deja vu på nytt igjen!

Jeg heter også Henrik, og min første tanke etter å ha lest innlegget var også Life Of Brian!!

Tomlene opp til denne bloggen.

Anonymous said...

Du har en tøff blogg, og jeg får faktisk LYST til å dra til Albania av den kjenner jeg. Stå på!

Einar said...

Dette hørtes veldig kjent ut...

Jeg jobbet meg nylig gjennom noen valgresultater fra nittitallet i Øst- og Sentral-Europa, og særlig Polen hadde et utall aparte partier ved parlamentsvalget i 1991. Deriblant "Polish Friends of Beer Party" som faktisk ble landets tiende største. For ikke å snakke om "Alliance of Women against Life's Hardships" og "Krakow Coalition of Solidarity with the President".

Andre eksempler finnes her.