Tuesday, April 04, 2006

Hett i parlamentet del 2

Avisene kaller det som skjer i parlamentet for tida for krise: Det startet da opposisjonen ville kvitte seg med "speaker of the parliament" som jeg skrev om for noen uker siden, og forlangte hemmelig avstemning, noe regjeringspartiet nektet. Opposisjonen svarte med å plugge ut ledningene til pcen som brukes til å stemme med, for deretter å blåse i fløyter og horn hver gang det var møte i parlamentet.

Saken har naturligvis utviklet seg i typisk albansk stil: Opposisjonen, ved Edi Rama (Leder for sosialistpartiet og borgermester i Tirana), krever nå at all avstemning i parlamentet skal skje hemmelig, noe statsminister Berisha naturligvis ikke vil ha noe av: Hans hovedmål for regjeringsperioden er å bekjempe korrupsjon, og det blir fryktelig enkelt å kjøpe stemmer dersom avstemningene er hemmelig. Og rykter vil ha det til at Rama har nok av penger..

For å få viljen sin, boikotter nå opposisjonen alle avstemninger som foretas, så avisene har nok rett: Det er krise i parlamentet, og ingen vedtak fattes.

Men hvordan argumenterer Edi Rama for hemmelig avstemning? Jo, han sier det er mer demokratisk med hemmelige avstemninger...

4 comments:

Anonymous said...

Nå syns jeg at du overdriver litt. Man kan ikke tro på alt man hører på torget i Albania. Det ser ut som om du kun leser avisene som kontrolleres av Rama og Berisha.

Oposisjonen i Albania må lære seg demokratiets spilleregler- de har tapt valget, og må la de som har vunnet valget styre landet fram til neste valg. Målet til Rama og co. er nye valg, noe jeg finner veldig lite sannsynlig og uakseptabelt. Grunnen til at Berisha ikke vil ha hemmelige valg er det at sosialistene da de hadde makten innførte selv "åpne valg" pga de store splittelsen i partiet under ledelse av Fatos Nano.

Anne Abelsæth said...

Overdriver - hvordan da? Det er ikke veldig vanskelig å se på TV hva som skjer når de viser nyheter fra parlamentet. Det jeg skriver, skjer faktisk.

Jeg synes forøvrig at dette handler om demokrati på et meta-nivå: Hvordan skal egentlig et demokrati fungere, og det må man på en eller annen måte bli enige om for overhode å ha et demokrati.

(Men jeg ble litt nysgjerrig på hvem du er, jeg..?)

Anonymous said...

Massemedier i Albania, spesielt aviser(ikke alle) er veldig tendensiøse, og skriver om mye som de ikke har dekning for. Hvis man kun leser disse "partiavisene" får man fort inntrykk av at situasjonen i Albania er håpløs.

jeg anbefaler denne avisen www.shekulli.com.al

når det gjelder meg, så er jeg fra Kosovo. Ønsker deg nok en gang hyggelig opphold i Albania.

Anne Abelsæth said...

Albansken min er ikke akkurat sprek nok til å lese aviser enda, så jeg holder meg til Tirana Times og Albanian Daily news (sistnevnte oversetter jo fra de fleste avisene, også Shekulli).

Men jeg lurer på hvor det er du synes jeg overdriver: At opposisjonen bikotter er helt tydelig: Det ser man selv fra bilder og på tv-sendingene. At dette gjør at det er krise i parlamentet, er også opplagt: Det er tre lover man har prøvd å få vedtatt i det siste, som går frem og tilbake mellom preisdenten og parlamentet, og alt blir stående i stampe.
Og at hemmelig avstemning vil gjøre det lettere å kjøpe stemmer er vel også ganske klart. Jeg kan ikke helt se hva det er jeg overdriver, jeg.

Helt annen ting: Du er nordmann i Kosovo eller kosovar i Norge? Norsken din er det ihvertfall ingenting å si på!