Wednesday, June 11, 2008

Fotosafari i Tirana

Jeg tok meg en velfortjent fleksidag for en tid siden, og bestemte meg for delvis å gjøre unna shoppingen jeg har planlagt å gjøre før jeg flytter hjemover, delvis å bevilge meg en bedre utelunsj over siste utgaven av Tirana times - den ukentlige engelskspråklige avisen her, og delvis å ta bilder av noen av de mer iøynefallende tingene i Tirana.

..og her er resultatet av fotosafarien. Jeg har alltid synes denne kafeen bare er fantastisk. Den er en av de forferdelig mange ulovlig oppførte bygningene i Tirana. Veldig snilt av utbyggerne å ta hensyn til treet som allerede stod der de ønsket å bygge:


(Det brune vi skimter innenfor døra er en enorm trestamme. Kronen på treet stikker grønn og frodig opp gjennom taket i kafeen, men det stod for mange parasoller i veien til å få bilde av det).

Det neste er en klassiker jeg tror jeg har postet før, men en god ting kan ikke gjentas for ofte:



Forøvrig finnes det også en "Google internetcafe", men den lå for langt unna shoppingruten min til at jeg fikk tatt bilde av den.
Som erstatning for det manglende google-bildet: Her har dere logoen til nyeste mobiltelefonleverandøren i landet:



Og her er beviset på at vi gjør en god jobb: Et folkeregister er liten vits i dersom man ikke også har et adresse-system, så som en del av prosjektet vårt, utarbeider vi også dette, mens Verdensbanken har tatt på seg å betale for gateskiltene. Og det siste halvåret har de poppet opp overalt:



Jeg ble litt overrasket de første sekundene etter at jeg så denne plakaten:



Helt til jeg husket at jeg til og med var invitert på premieren til denne filmen. Berit Backer var en norsk sosialantropolog som jobbet i Kosovo for kosovoalbanerne, og har nærmest heltestatus der. Senere ble hun kvalt av en kosovoalbansk asylsøker i sitt eget hjem. Men det er rart å se plakater med norsk tekst i Albania, da!


Denne plassen - som ikke lenger er noen plass, men et heller overbygd kvartal - har fått navn etter treet på bildet. Når folk snakker om området, eller avtaler å møtes der, er det alltid med referanse til "Sypress-plassen"
Lurer på hvor lenge det er til de må endre navnet, jeg..

Jeg nærmer meg slutten av fotosafarien min, og siden det ikke er lenge til Juli, så passer det å avslutte med et jul(i)-tre?



Og et aller siste bilde: Alle som kommer til Albania bør ta seg tid til å gli på pyramiden. det går kjempefort, og er virkelig skummelt. (Går det forøvrig an å gjøre det samme med operabygget i Oslo? Har ikke vært der etter at det ble ferdig, jeg)

5 comments:

Anonymous said...

Takk for titten! Morsomt innblikk i et land vi hører lite om.

Anonymous said...

Man får en hel del sköna flashbacks när man tittar på dina bilder

Anonymous said...

Haha..jeg tror de har satt opp skilt for å vise hvor var det han der med Ferrarin og elskerinne kolliderte og mistet livet. Eller kanskje du har ikke hørt at mediemagnaten hadde elskerinne i bilen da han dødde. De fleste albanske medier har nemlig gitt journalistene munnkurve om å ikke nevne at en kvinne som ikke var hans kone var med.

Syns det er kjempebra at de har laget en film om Berit som var kjempeglad i Kosovo og til slutt, litt surrealistisk, ble drept av en som tilhørte den gruppen hun var så glad i. Er selv fra Kosovo og blir litt kvalm når jeg tenker på det.

Men hvorfor er Statkraft sponsor? Hmm, jeg tror de prøver å få innpass i det albanske markedet, og har sponset filmen for å få godvilje hos myndighetene i Albania og Kosovo.

Lykke til videre

Anne Abelsæth said...

Ardi: Det er en kjent sak at elskerinnen til mediemagnaten var i bilen. Men enda mer spennende er ryktene som går om at mafiaen hadde plassert en bilbombe i bilen, planta de 200 grammene med kokain som ble funnet, og rigga speedometeret slik at det viste 170 km/h da han kræsjet. Han var jo tross alt giftet inn i familien til mafiabossen som ble sprengt i heisen på vei hjem til leiligheten sin for tre-fire år siden! (nei, jeg tror ikke så mye på de ryktene, men de gjør jo historien mye mer spennende..)

Statskraft var sponsor for filmen fordi alle vi nordmenn som jobber i Tirana fikk en forespørsel om vi kunne sponse - siden ambassaden i Skopje ikke hadde penger å sponse med. I tillegg er statskraft-representaten her i byen er blitt norsk honorærkonsul, så det var nok en naturlig ting å gjøre.

Anonymous said...

Veldig morsomme bilder!
Jeg drar til Albania på fredag uten egentlig å vite allverdens om landet. Dette er en god kilde. Har planer om komme meg til Tirana fra helt sør i landet.