Monday, March 12, 2007

øyeproblemer, forkjølelser eller vondt i magen?

Fascinerende hvordan forskjellige kulturer ser på hvordan kroppen reagerer på forskjellige ting. Jeg pleier alltid å kjippe av meg skoene når jeg jobber, og ofte glemmer jeg å ta dem på meg hvis jeg skal sette på kaffe eller gå inn på kontoret til kollegaen for å prate eller noe. Og da kommenterer øyeblikkelig både den albanske kollegaen og vaskedamen at "Anne! Du må ikke gå barbent, da får du vondt i magen!" I magen? Hva i huleste? Vi i Norge tror jo vi blir forkjølet dersom vi blir kalde på føttende, vi får da aldri vondt i magen! (Ikke at jeg tror på noen av delene. Jeg tror jeg lærte på skolen at disse tingene kommer av virus, bakterier, basiller, amøber og lignende, jeg).

En tilsvarende ting: I Albania ødelegger du øynene dersom du leser mens du sitter i bil - eller hvis du skriver SMSer mens du går. Teorien er at øynene ikke har godt av å fokusere på noe som er i ro i forhold til deg selv mens omgivelsene beveger seg. Jeg vet ikke helt hva som skjer hvis du gjør det for lenge, informanten min hadde ikke så spesifikke kunnskaper.

6 comments:

Anonymous said...

Hallo Anne.

Jeg har vært inne og sjekket din blogg jevnlig. Jeg registerer at du er en engasjert frøken med klare budskap, med eller uten øyeproblemer,forkjølelse eller vondt i magen ;-)

Siden du nå tydeligvis har tilegnet deg en del kunnskap om Albania som land og om levesettet, så kanskje du kan gi meg litt info.

Jeg er fasinert av Albania som land og reisemål, men er usikker på hvordan landet er.

Hva skal jeg gjøre for å skaffe meg den kunnskapen jeg søker.

Kan du hjelpe meg ?

Fortsett å oppdatere blogg med allmenn opplysning om Albansk kultur og særegenheter..

Med vennlig hilsen

Ole Håkon

Anne Abelsæth said...

Det var ikke et lett spørsmål det der. Informasjon om Albania er det egentlig ikke så veldig lett å få tak i. Da jeg flyttet hit, kjøpte jeg bøker av forfatteren Ismael Kadare - en albaner som av og til blir nevnt i forbindelse med nobelprisen, og som så langt er den eneste albanske forfatteren jeg har funnet som er oversatt til engelsk (og norsk?). Boka "Broken April" omhandler blodhevn-problematikken og ellers mye av de gamle albanske lovene og kulturen. I tillegg kjøpte jeg the bradt travel guide om albania - eneste turisthåndboka som finnes her, samt at jeg søkte på google og i wikipedia.

I tillegg finnes det to engelskspråklige aviser: Albanian daily news og Tirana times, men begge krever at du blir abonnent dersom du vil lese mer enn forsiden (Albanian Daily news er skrevet på ekstremt dårlig engelsk, og er generelt den kjedeligste avisen jeg noensinne har vært borte i, men den er den mest interessante av de to, siden det står mye om politikk i den)

Ellers anbefaler jeg absolutt å legge sommerferien hit. Det er dårlig infrastruktur og ganske kaotisk, og man er avhengig av leiebil for å komme seg rundt, men albania har en unik kombinasjon av vill og vakker natur og strandliv.. og foreløpig er det ikke akkurat overfyllt av turister.

B said...

Åh, Albania er det perfekte stedet å dra på ferie til!
Vi trivdes i alle fall veldig godt der vi putret rundt i leiebil i fjor sommer.

(tenkte jeg bare skulle skryte litt av albania, sånn fra en turists standpunkt)

:-) Plask

VamPus said...

I Bosnia så får man visstnok vondt i hodet dersom man forsøker å lukke opp flere vinduer samtidig.. også når det er over 30 grader ute. Forsøk å holde foredrag i et rom uten aircondition i +30 grader uten snev av frisk luft og IKKE få vondt i hodet...

Anonymous said...

Artig refleksjon. I Tyskland har de noe de kaller Kreislaufkollaps, som legen sykemelder deg for. Våre amerikanske venner lurte på om vi hadde denne lidelesen i Norge,for de hadde aldri hørt om den, og det har vi jo ikke...Men vi har Grodag og tredagers egenmelding :-S I Spania mister man håret hvis man drikker vann fra en krukke det har ligget en død gekko oppi.

Anonymous said...

Hejsa!
Vi skal ha 14 dager sommerferie i Dubrovnik, og hadde tenkt å leie bil og kjøre litt i nabolandene - også til Albania. Men, jeg har problemer med å få leiet bil som jeg kan kjøre over til Albania. Har forsøkt flere utleiebyrå. Kjenner du til noen byrå som gjør det? Hvorfor vil de ikke at vi skal kjøre til Albania?
bamseB