Thursday, November 30, 2006

The mysterious bunker painter

 

Albania er på størrelse med Hedmark fylke - et knøttknøtt lite land, med andre ord. Og på denne lille plassen, er det spredt utover 700 000 bunkere. Disse ble laget på den tiden landets forhenværende diktator var på sitt galeste: han var ekstremt paranoid, og så fiender overalt. Derfor var det han fikk bygget alle disse sementklumpene som er spredt utover i landskapet uten mål og mening: Hoxha - diktatoren - visste jo ikke hvor et eventuelt angrep ville komme fra, så han måtte sikre seg fra alle kanter. Ideen var at alle var anvist "sin" bunker: 2-3 mennesker i hver, som de skulle skjule seg i ved en krigssituasjon.

Nå som kommunismen er borte og Hoxha er død, står fremdeles disse minnesmerkene hans overalt: De er altfor dyre å få fjernet.
  

Og jeg har begynt å fantasere om å liste meg ut i nattens mulm og mørke for å pynte på dem i all hemmelighet. Jeg ser for meg én bunker dekorert som en marihøne, én som en paraply, én som skilpadde, én som en vrengt parabolantenne, to ved siden av hverandre som kvinnebryst osv.

Det blir naturligvis litt av en jobb: Klarer jeg to hver natt, så er jeg ferdig med alle om 1000 år, men kanskje jeg kan verve hjelp?

Uansett: Se for dere avisoverskriftene, da!

8 comments:

Adela_Radu said...

Interesting pictures. I really wish I could understand what you were writing. I am very curious!

Cheers,

Adela

Sissel said...

Jeg hjelper gjerne til!

Anne Abelsæth said...

I've considered switching to english for a while now. Of course most of my friends here in Tirana are english speaking, and it would be nice if they could read it too.

Problem is I'm not sure whether I want everybody to understand what I'm writing: I'm often being rather ironic and making jokes about the albanians and their culture (it's not about being cruel - more that there really is a lot of strange, funny stuff going on here). And - knowing the albanians: they might get hurt, and I really don't want that.

Anyway: I'll continue thinking about it at least.

Adela_Radu said...

This is your blog and of course your decision, but I'll keep coming back hoping that you'll switch one of these days.

B said...

Hei:-) Lenge siden sist, tusen takk for all hjelpen mens vi var i Albania (ikke minst - takk for kart og guidebok!). Jeg tenkte jeg skulle nevne at vi faktisk så noen bunkerser som var malt med fredstegn og psykedeliske farger langs kysten et sted, irriterer meg veldig at vi ikke tok bilder men vi hadde kjørt langt og hadde langt igjen og ikke alt for mye bensin og ingen kontanter (det finnes ikke minibanker i Dhermi, hehe). De var utrolig fine, og jeg skulle absolutt ønske det var flere i landet :-)

Har lagt ut et par bilder fra turen på siden min, det kommer vel flere etterhvert.

Håper alt er bra!

Mvh Plask (Linn) som var på en tidagers rundtur i juni/juli.

Anne Abelsæth said...

Øy!
Alle andre har sett pent dekorerte bunkerser. Bare ikke jeg! urettferdig.

Finfine Albaniabilder i bloggen din. Vi vil ha flere sånne!

B said...

Det kommer flere! Kanskje jeg setter inn bilder litt oftere nå som jeg har nevnt det for deg, hehe. Fem bilder lagt ut på tre måneder er ikke mye å skryte av...

:-) Plask

Anonymous said...

Ideen om å pynte bunkerne høres kjent ut. Har ikke Edi Rama gjort det samme med de gammle boligblokkene?
Hilsen Tironsi