Thursday, January 10, 2008

puddinger!

Som kjent er man delvis igang med å lage listen "10 ting å gjøre før du forlater Albania" (Se tidligere artikler), og delvis igang med å utføre tingene på den samme listen. Og denne helgen er det på tide å rafte Lana: Elven som renner så pent og pyntelig gjennom Tirana. Jeg har fått to oppblåsbare båter i gave på min 40.5-års dag (Takk igjen, Marianne), og jeg har lovet å designe anti-toxic drakter til pysene som er bekymret for forurensningsnivået i elva (Disse draktene er planlagt å lages av svarte søppelsekker og sølvfarget gaffatape, så de blir high fashion. Problemet er at mannen jeg har sendt ut for å lete etter gaffatape, slett ikke finner dette, så jeg vurderer å kjøpe en annen type tape: Så lenge den har en fin farge, er det jo ikke så nøye.)

..og så kommer det plutselig en mail med dokumentet "Environmental studies - rivers: Lana", hvor man kan lese at mengden av ammonium og nitritter er 160 ganger høyere enn EUs tillate høyeste grense, at det kun finnes 4 arter levende organismer i elva, at det i tillegg finnes tungmetaller, døde dyr, søppel, menneskelig avføring etc. etc.
Kort sagt, at det essensielt er mer forurenset enn hva man ville forvente av et kloakksystem.

Så plutselig ser det ut til at jeg enten blir den eneste til å rafte Lana (Jeg har jo ingen planer å komme i kontakt med vannet, så om det er forurenset spiller egentlig ingen rolle!), eller at jeg må finne på noe annet. Det hotteste forslaget pr. nå er å ta seg en båttur med de samme båtene på Tiranas nesten-like forurensede kunstige innsjø istedenfor.

Jeg vet ikke, jeg. Jeg synes det er litt for pysete å gi seg nå!

2 comments:

Anonymous said...

Falt du i elva? Det ble så stille...

Anne Abelsæth said...

Jeg overlevde. Rapport kommer når jeg bare får tak i noen bilder (mitt kamera var dødt).