Monday, August 21, 2006

Mer moro på badet

Som kjent flyttet jeg inn i min nåværende leilighet i midten av mai, og jeg oppdaget kjapt at badet har sin helt egne personlighet: Mens sisternen fyltes opp etter at jeg hadde trukket i snoren, hørtes rørene ut som om det holdt til en vårkåt hannkatt der inne, og etter et par uker begynte varmtvannstanken å etterligne lyden av en ryggende lastebil (sånne pipelyder med noen sekunders mellomrom).

Bråket fra varmtvannstanken var verst, fordi det holdt på hele døgnet, og etter et par uker trodde jeg jeg skulle bli sprø. Problemet løste seg da en håndtverker som tilfeldigvis var innom for å flytte en seng, fortalte at jeg ikke måtte skru termostaten på fullt.

Da jeg kom hjem fra sommerferie oppdaget jeg en ny egenskap ved badet: Bideet var lekk, og siden sluken naturligvis er plassert på det høyeste stedet på gulvet, var det ganske vått der inne (Forresten: hva skal egentlig et sånt bidet brukes til? Jeg har ikke sett et eneste bad i albania uten.. Vasker man edlere deler eller noe der? Hva er galt med å ta en dusj, lissom? Uansett: Her i Albania er det innmari kjekt å ha bidet: Det er perfekt til å vaske skoene i (Dilbertstripene om Elbonia der han vasser i gjørme til livet er ikke bare kødd)).

Jeg brukte noen dager til å overveie: Hva er minst jobb: å tørke opp vann fra gulvet med jevne mellomrom, eller å si ifra til husverten for å få fikset det. Det sistnevnte kom sannsynligvis til å ta minst et par arbeidsdager: Først en dag til å vente på rørlegger som kommer mange timer for seint og som oppdager at han ikke har med seg utstyret han trenger, så en dag til til å vente på rørlegger igjen, men denne gangen har han med seg utstyret.

Men da jeg vasket badet i helgen, løste problemet seg av seg selv: Det viser seg at skrur jeg på kranen til bideet, så slutter det å lekke - for et par dager. Så fra nå av får jeg bare vaske skoene oftere..

Og til de av dere som alltid sier "Flere bilder!" når dere kommenterer bloggen min: Her er et bilde av badet mitt:

4 comments:

Unknown said...

Badet ditt <ser da i det minste ikke så verst ut.

Og så heldig du er som har sluk, da! (Selv om den er plassert på badegulvets høyeste punkt). Vi har ikke sluk, så når det blir lekkasje på badet renner det ned til naboen under...

Men bidet har vi. Det finnes ikke ett portugisisk bad uten.

Anonymous said...

Annes bad ser da bra ut.
Bare ett spørsmål, går det ann å drikke vannet fra krana der nede?

Anne Abelsæth said...

Ifølge turisthåndboka og artikler i norske aviser om Albania, kan man trygt drikke vann fra springen her nede, men det er bare tull. For det første finnes parasitten geardia (Er det sånn det staves? Den greia de hadde så problemer med i Bergen for et par år siden). Fordelen med geardia er at det bare er 10-15% av de som får den som merker symptomene (Men dersom du er blant de uheldige, er faren for kronisk diare stor). Jeg har tre venner (minst) som sliter med dette.

Det andre problemet med drikkevannet her skjedde i sommer: Det er mange som tyv-kobler seg på vannledningene, og faren for at det kan lekke inn uhumskheter er stor. Nylig havnet massevis av folk på sykehuset fordi de fikk hepatitt A av og drikke vannet i utelivs-området i Tirana.

Mange sier at man ikke en gang skal pusse tennene eller vaske grønnsakene i springvann her (på grunn av geardiaen). Men siden ingen fortalte meg det før etter at jeg hadde vært her et par måneder, antar jeg at jeg allerede er smittet, men blant de 80-90% som er symptomfrie.. Flaks for meg!

Anonymous said...

Jeg var i russland(St.Petersburg) og jeg og min venn, Lesja gikk nedover nevskij-prospekt(det samme som Karl Johan i st.petersburg).
Det var veiarbeide ved enden av gaten og det var tydlig en hovedvannledning som hadde sprukket, det sprutet opp av kummen. En av veiarbeiderne tok hånda si og drakk av dette vannet.
Mine venn lesja kalte dette for "petkhoi" som i overført betydning betyr å drikke "pikkvann". Lesja sa han hadde sett det før.
Hva skal man si?
Klart det er forskjell mellom kloakkummer og vannkummer, men allikevel ganske dramatisk å se på.

Hjemme hos Lesja fylte vi badekaret en dag og vannet var klart brunt. Gud vet hva som er i vannet der i gården, men å drikke rett fra krana der hadde jeg ikke gjort.

En Lesja bodde sammen med hadde en vannrenser av merket "Brita". Jeg tror vannrenseren fungerte ganske godt, vi drakk alle fra den og hadde aldri noen problemer.